Betala leverantör med kontanter (ej kort!)

5
Hej! Sökte men hittade inget som direkt överensstämde med det jag funderar kring.

Jag har hittat en ny leverantör som endast tar betalt kontant, och kortapparaten var trasig så jag behöver genomföra köpet med fysiska pengar.

Hur ska jag praktiskt gå till väga för att betala? Min tanke var att ta ut den exakta summan (t.ex. 8673kr inkl moms) på min bank för att betala med dessa pengar. Allt för att inte få kontanta medel över. Det kanske inte är supersmidigt i längden dock.

Självklart får jag kvitto på köpet, där org nr, datum och tid, belopp och specificerad moms finns med.

Tänker jag rätt? Kan några problem uppstå?

Tack på förhand!
1073
139
Nej, det ska inte behöva uppstå något problem.[br][br]Du behöver inte heller vara så noggrann med att ta ut exakt summa från banken. Jag antar att det gäller enskild firma och då kan du bokföra uttaget som eget uttag och sedan bokföra kvittot från inköpet som egen insättning.[br]
5
[quote author=stifor link=topic=6703.msg31637#msg31637 date=1267562486][br]Nej, det ska inte behöva uppstå något problem.[br][br]Du behöver inte heller vara så noggrann med att ta ut exakt summa från banken. Jag antar att det gäller enskild firma och då kan du bokföra uttaget som eget uttag och sedan bokföra kvittot från inköpet som egen insättning.[br][br][/quote][br][br]Det låter bra, tack för svaret. Det gäller HB men det bör fungera på samma sätt.[br][br]Ang. kvittot, hur noggrant är det med specifikationen av varorna. Kan det stå "glass" och sen belopp och momsbelopp? Jag måste också nämna att jag själv inte sköter bokföringen, men det ska väl inte spela någon roll?[br][br]Många halvdumma frågor, men jag är ganska ny i mitt företagande så ha förståelse  ;)
1165
15
Om det är glass du köper är det bra att det står glass, men det skall finnas kvantitet angivet på kvittot också.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.