Senaste inläggen

Billig o bra telefonpassning

Jag gör gärna reklam, helt gratis, för produkter som jag verkligen gillar.
Därför vill jag nu tipsa om telefonpassningen från företaget 118 700.
Om du inte själv kan svara så kopplas samtalet vidare till dem, och de svarar som du själv önskar. De tar meddelande, som de sedan mailar dig. Detta funkar riktigt bra, och kostar bara 5 kr/samtal (d...

Kategori: Allmänt

Hur gör man med tullen om man importerar från Kina?

Hejsan!

Vi tänker importera en produkt från kina. Vi har varit i kontakt med tullverket och fått en tullkod och den procentsats vi ska betala i tullavgift.

Hur går det till nu?
Vi beställer produkten från vår leverantör som skickar den till oss med EMS vilket betyder att paketet kommer hem till dörren.

Behöver vi registrera...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur gör man en balansrapport?

Jag har försökt ta reda på hur man gör balansrapport. Kolumnerna ska tydligen vara Ingående balans, Ingående saldo, period, utgående balans. I vissa exempel står det utgående saldo, är det samma sak?
I exemplen jag sett står det olika summor på ing. saldo och ing. balans. Är ing. och utg. balans samma som i huvudboken?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Huvudbok lite klarare

Nu tror jag att jag börjar fatta vad huvudbok är!
Vill bara kolla att jag inte gör något fel: Debet och Kredit är väl samma i huvudboken som det är på verifikationslistan?
Om man har en liten enskild firma, räcker det att ta ut huvudbok varannan månad?

Mat på restaurang

Hur mycket kan man skriva av när man pga verksamheten är tvungen att äta på restaurang? Jag har hört att det är summan minus vad det brukar kosta när man lagar mat själv, men jag hittar inte källan till det.

Eget arbete - Säkra pengar?

Hej,

Min bakgrund är att jag är biolog och doktor i medicinsk vetenskap och har under snart ett år försökt få arbete i mitt skrå utan framgång. Jag känner ibland att jag missade att bygga upp ett nätverk för att ta mig vidare medan jag doktorerade och nu är jag bara överutbildad trots att jag älskar att forska. Som person är jag extremt nyfi...

Kategori: Affärsidéer

Bokföring samt Lokalhyra i visma

Hejsan!

Jag startade min enskilda firma i Maj 2010 (FA) på sidan av min fasta anställning.
Jag fick då erbjudande hyra en lokal för verksamheten till mycket bra pris- Och så blev fallet.

Under året har jag betalat Hyran för lokal samt ett par små utgifter för utrustning till lokalen - Från mitt privata konto
Alla inköp,utgifter,...

Inventarie eller vara när man köper något för att hyra ut och ha på event?

Har ett fordon, avställt osv och ska helt byggas om så att det aldrig kommer kunna vara en bil, som jag kommer hyra ut till diverse event som rekvesita, det kanske även kommer medverka på något event som jag någon gång anordnar.

Ska jag bokföra denna som en vara eller som en inventarie som jag skriver av?

Återuppliva ett nedlagt företag

Hej
Jag har en fråga om huruvida man kan återuppliva ett företag som man lagt ner?  Någon som vet

Hur gör man om leverantören ej betalar pengar?

Har beställt från ett företag i tyskland.
Fick ca. 5000 kr tillgodo eftersom dom ej skickat alla varor.
Hade en till beställning och ville dra dom 5000 kr men det fick jag inte göra. Jag skulle betala den och lägga till en ny för att dra dom 5000 kr.
Skrev till leverantören om att jag inte skulle göra det och dom har stängt mitt konto och...

Kategori: Off Topic

Aktieutdelning

;)
Jag har gjort "klart" mitt bokslut med sista datum 30/6 i år. Nu har jag gjort en vinst och revisorn säger att jag ska ta ut en aktieutdelning på x antal kronor, men det "gamla" året är ju slut.. Hur gör jag rent bokföringsmässigt då? Jag tar ju t summan ifrån bank 1933, så långt är det ok, men hur motkonterar jag för att inte få det på det...

Bifirma

Hejsan!
Hoppas på att någon här kan hjälpa mig att få svar på en fråga.
Har enskild firma men har tänkt starta en sk "bifirma".
Hur gör jag när jag ska deklarera detta.
Bokföringen kör jag åtskilt men kan man kvitta vinst/förlust mellan de båda eller hur gör man då man deklarerar?
Tacksam för svar.

Fast lön, tjänstebil osv. Vilken intäkt motsvarar det om jag kör som konsult?

-Har idag 42500/mån i lön.
-Fri tjänstebil (ingen begränsning på 7,5 Basbelopp eller liknande)
-Drivmedelskort som företaget står för (Jag får betala skatt på drivmedelsinköpen +20%)
-ITP där företaget betalar in ungefär 6000/mån till pensionsbolaget
-Vissa vanliga försäkringslösningar typ livförsäkring, efterlevandeskydd osv
-Fri...

Blanda fruns butik, jag som konsult och skog på bästa sätt!

Jag och en kompanjon funderar på att starta ett konsultbolag. Idag är vi båda fast anställda men kommer i så fall att sluta och i stället jobba som konsulter åt främst vår nuvarande arbetsgivare om möjligt. Vi bedömer att vi kan få ett långtidskontrakt med uppdrag värda 2-2,5 miljoner från denne. Sen vill vi kunna ta enskilda mindre uppdrag var för...

Fakturaavigft / aviavgift vid avbetalning

På vilket konto bokför jag aviavgiften vid ett avbetalningsköp? Om det inte är fråga om avbetalning skall det ju räknas in i priset för det man köper, men det blir ju konstigt att lägga till 35 kr till årets inköp av inventarier varje månad. I "Bokföring & förenklat årsbokslut - enskild firma" föreslås konto 8410 - Räntekostnader. Kan man verkligen...

Moms-blandad verksamhet-kontering

Hej

Vi har ett bolag som hjälper ensamkommande flyktingbarn att integrera sig i in samhället och då är den största delen av vår omsättning momsbefriad. Samtidigt så föreläser vi kring detta ämne och för detta tar vi betalt och denna del är momspliktig försäljning. Vi gör månadsvisa avstämningar och nu undrar jag hur ni skulle kontera följan...

Hittar inte rätt ord? Agentur?

Hej,

jag undrar vad det heter om jag vill importera/sälja ett varumärke i Sverige och vara ensam om det. Agentur är ett ord men det känns inte helt rätt?

Och vad heter det på engelska?

Licensed mercandiser, är det det? eller vad betyder det?

Tack på förhand.

//Hon som bara jobbat som återförsäljare men söker nya...

Fraktkostnad från kina

Hej vänner!

Jag har klurat lite på fraktkostnaden från Kina till Sverige. Det ligger till så här att jag ska få hem ett paket som väger ca 16kg från Kina som skall levereras med DHL. Leverantören som jag har kontakt med påstår att fraktkostnaden kommer då att kosta mig 256USD....

Nu undrar jag följande: 1. Hur kan jag kontrollera...

Återförsäljare

Återförsäljare sökes till våra lågenergilampor. Vi finns redan etablerade i Västsverige idag med ca 100 återförsäljare.  Driver du, matbutik, bensinstation, lampaffär, järnhandel, eller dylikt så kontakta oss gärna. Det finns flera fördelar med våra lampor.

Hälsningar

Greenlight
www.glight.se

Kategori: Söker/eftersöker

En fråga angående avdrag av förluster

Hej,

1) Jag har en enskild firma som i år kommer att göra förlust. Samtidigt har jag arbetat som anställd några månader.

Kan jag dra av förlusten från enskild näringsverksamhet från inkomst av tjänst för att få ner skatten? Är det någon mening att fortsätta sätta upp kostnader på mitt företag för resten av året?

2) Jag har inge...