Köpa av sig själv till företaget

70
1
Jag har hört att man kan köpa material från sig själv till företaget. Jag är musiker och köpte mitt instrument som privatperson långt innan jag startade företaget. Kan jag "köpa in" instrumentet från mig själv till mitt företag och sedan dra av detta på skatten? Verkar för bra för att vara sant men lika bra att kolla. Jag har enskild firma.
1324
4
Om nu detta instrument är ett måste för att dra in dina pengar så givetvis måste ju företaget kunna köpa in ett instrument. Om du sedan köper från dig själv eller annan plats är ingen skillnad. Så länge du värderar instrumentet på ett riktigt sätt. [br][br]Sedan eftersom du då köper från en privatperson (du själv) så blir det ju ingen moms på värdet att få tillbaks. [br][br]Hans
70
1
Hur går det till rent praktiskt? Skriver jag ett kvitto till mej själv och använder som verifikation?
70
1
Det verkar som om jag inte får göra några avskrivningar på mitt musikinstrument eftersom det inte kommer att minska i värde, trots att det är något som jag i högsta grad behöver för företaget. Ska jag bokföra det som tillgång ändå? Jag har försäkring på kontrabasen och det kanske inte går att göra avdrag på det om den inte är bokförd som tillgång?[br]Däremot har jag en stråke som inte kommer att hålla för evigt. Den är värd 4500, så den borde jag väl kunna göra avdrag för direkt? Kan jag göra det nu i slutet av året eller är det något som skulle ha gjorts när jag startade företaget?[br]Jag har inte något intyg från värderingsman, men på fakturan från försäkringsbolaget står det vad det är för värde på stråken och basen. Kan jag använda den som intyg på värdet?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.