Eget kapital från år till år

19
Hej!
Jag har EF och bokförde på papper förra året. Detta år har jag haft bokföringsprogram men ännu inte fått till min IB. Var från början medveten om att jag kommer gå i förlust de första åren och jag petar in egna insättningar lite då och då.

Dec 2009 ser konto 2010 ut såhär:
förlusten bokförd på debet
moms bokförd på debet
kassa bokförd på debet

egen insättning bokförd på kredit

Nu är min fråga...är detta korrekt? Har förstått att detta konto och andra konton i klass 1 och 2 visar balansen. Men hur kommer man i framtiden se förlust och egen insättning? De nollas ju vid årets slut.
1324
4
Förlusten i debet  OK[br]moms i debet Om du har årsmoms och årets totala momsrapport säger pengar tillbaks OK[br][br]Kassa. Förstår inte vad det har på 2010 att göra.  Kassan skall ju vara ett fysiskt kassaskrin (eller liknande) och bokföras på 1910 och rullar ograverat vidare till nästa år (liksom 1930 om du har det).[br][br]Egen insättning OK. [br][br]När det sedan gäller egen insättning gamla år resp förlusten så är inte dessa ett avslutat kapitel i bokföringen iom året är slut. [br]Egen Insättning kanske du vill veta för egen skull (kanske) och då får du skriva upp det. Men det är inte interessant för bokföring/resultat nästa år. [br][br]Sak samma med årets förlust. För nästa års bokföring/resultat är det inte viktigt. [br]Däremot för deklarationen. När du deklarerade inkomståret 2009 (dvs i maj 2010) så bestämde du hur förlusten skall hanteras på NE . Antingen kvittar du det mot andra inkomster och då är denna förlust sedan ute ur spelet. [br]Annars valde du att skjuta den till nästa år. Och om du gjorde det så får du ta fram siffran vid nästa deklaration och fylla i på rätt ställe på NE (om du nu inte deklarerar med BankID för då är den redan ifylld).  [br][br]Hans
19
Tack, vad härligt att äntligen förstå detta. Nu är det då bara en "liten" detalj kvar som jag inte får till. UB som jag då ska skriva in som IB nästkommande år ska väl stämma så debet o kredit blir lika stora? Jag har fått till[br][br]1910 kassa D[br]1930 Bank D[br]1400 Lager D[br]2010 EK    D[br][br]2440 Lev.skulder K[br][br]Hade inga kundfordringar....[br][br]Debet är mycket större än kredit och så ska det väl inte vara?
1073
139
För att få UB = IB nästkommande år att stämma ska du kontera årets vinst mot 2010 Eget kapital.[br]
1324
4
Vad säger balansrapporten i ditt bokföringsprogram.  För du skall ha balans efter förlusten hamnat på 2010. [br][br]Hans
19
Jag har ju bokfört i bok med penna......ska jag kolla av balansen mellan alla konton i kontoklass 1 o 2?
1073
139
Läste inte så bra tidigare, ser nu att du hade en förlust (inte vinst) som då ska konteras mot eget kapital.[br][br]För att få fram förlusten ska du räkna ut allt du bokfört på Debet-sidan och minska det med allt du bokfört på Kredit-sidan, detta för kontoklass 3 och större.[br]
19
Förlusten har jag koll på....den finns på debetsidan på konto 2010 men det är UB för hela året som jag inte får till noll. Är det bara att gå igenom alla siffror och leta reda på vad jag antagligen gjort fel? Ska UB för ett helt år ge lika värden i debet o kredit?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.