Senaste inläggen

Sälja förstahandskontrakt?

Hej!

Är det olagligt att sälja ett förstahandskontrakt på en kontorslokal till ett företag?

Har hört att det ska vara olagligt att sälja förstahandskontrakt när det kommer till bostäder mellan privatpersoner, men kanske är annorlunda vid kontorslokaler till företag?

Kategori: Allmänt

registrera företag samt moms bråttom ;)

sitter  på  skatteverkets sida  å tar mig genom  registrering av företag samt moms 
är  lite rädd att göra fel!  gulp ..  hur skall  jag  göra ?? söker  f-a sedel 
samt  har  flyttat fram  "första" dag till feb  2011.  lagt  oms  lite lägre  än jag räknar med    för  å inte åka på  massa  konstiga  betalningar  gör  jag rätt ??

...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Restsalg Møbler til Skandinavien

Hej alle på Företagande,

Vi sælger Cafe/Hotel Møbler og Inventar til hele Skandinavien.
Vil du spare mange penge - så køb dine udendørs møbler NU og spar mange penge.

Her kan du læse hvad vi har på tilbud:
http://www.zederkof.dk/shop/spe...

Kategori: Till salu

Ombildning: EF till HB

Min man har sedan en tid haft en EF. Jag har förvisso hjälp till lite men det har vi inte brytt oss om att redovisa utan det har jag gjort "gratis".

Nu kommer jag vara mer aktiv vilket innebär att vi vill att jag ska vara del i företaget och även få ersättning för den tid jag lägger ner samt att de kostnader jag har ska kunna dras i företage...

Återbetalning av moms inom EU

Hej,

Gäller återbetalning av moms inom EU endast om man har fått en faktura eller gäller det även om man besökt ett land inom EU och köpt saker där till företaget och endast har ett kvitto?

Tack på förhand!

Konkurrensförbud

Har en fråga om konkurrensförbud och hur det fungerar i praktiken.
I ett litet företag /AB,vill en delägare dra sig ur. I kompanjonsavtalet står det att ingen konkurrerande verksamhet får bedrivas direkt eller indirekt mot företaget varken som egen, anställd eller som konsult, på två å. Men hur funkar detta i verkligheten? Kan Företaget verklige...

Kategori: Allmänt

EF till AB

Hej,

Jag tänkte höra lite med er angående det bästa valet för mig. Jag har haft en EF i ungefär 2 år nu och så här ser det ut i slutet av 2010.

Exp fond: 500k
p-fond: 200k

Vinst under 2010 - mellan 1M - 1,5M
Har tagit ut en lön på ungefär 380k och vill undvika onödig skatt.

Nu har jag valet att ombilda till AB inna...

Söker kontor i Stockholm

Hej!

Jag har ett företag verksamt inom försäkringsbranschen. Jag ska anställa en person och vi är båda lättsamma samt trevliga. Jag söker ett kontor på cirka 20m2 som vi kan sitta och arbeta från. Gärna så centralt i stockholm som möjligt för max 6000 kronor/mån.

Har ni något ledigt rum som vi kan hyra in oss i?

Finns det nå...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokslutsrevision - bokföra kostnaden

Hej
Min revisor har lagt till följande verifikation på förra räkneskapsåret
D6420 13.000 kr
K2990 13.000 kr

Nu kommer fakturan och då är den på 13.725 kr varav 2.745 kr är moms? Då känns ovan verifikation fel. Men inte kan väl en revisor göra fel? Så hur bokför jag denna faktura?
D2990 med belopp 13.000? K1930 med 13.725? Och res...

Bonus istället för lön

Hej

En av mina klienter har en kille anställd som tyvärr har hamnat hos kronofogden. Nu vill killen att det skall betalas ut bonus istället för lön. Anledningen skulle vara att krf inte får ta bonusen, Stämmer detta?  Om man nu kan göra så ska det betalas skatt o soc avgifter på bonusen

Tacksam för svar

Vilken moms på förseningsavgift?

Har en videobutik och undrar vilken moms det ska vara på förseningsavgifter, då folk lämnar tillbaka filmer för sent. Automatiskt blir det momsfri försäljning i kassan, men stämmer detta? Nån som kan hjälpa mig?

Shoppat lite på loopia..

www.plexiglas.nu
www.plexiglasskivor.se
www.plastskivor.se

Kategori: Off Topic

Att driva ett svenskt bolag från utomlands.

Vad är möjligheterna och problemen med att driva ett litet sverigeregistrerat företag med i stort sätt all verksamhet baserat utanför EU?

Har någon erfarenhet eller kunskap i detta ämne? Snälla dela mer er och också er som har synpunkter/kommentarer.

Nik

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra lön

Hej jag använder mig av VISMA och jag håller på att bokföra min personals lön.

Jag bokför lön på följande sätt:
Debet 7010 Lön                  100.000 kronor
Debet 7510 Arb.giv.avg.    32.280 kronor

Kredit 2740 Skuld Arb.avg. 32.280 kronor
Kredit 1950 Bank              100.000 kronor

Sedan trycker jag in pers...

Betalning från andra EU-länder

Kan privatpersoner i andra EU-länder betala till svenskt bankgiro?  :-\
Eller är det IBAN/SWIFT som gäller?

Väldigt tacksam för svar  🙂

Kategori: Företagande över gränserna

För er som söker tillverkare av elektronik

Hej alla !

Efter ha jobbat mellan 2003-2008 intensivt i "hårdvaru branschen" med tillverkning av ljudprodukter vill jag skänka några ovärderliga tips om tillverkare. Många "varumärken" (tillverkare) gör allt för att dölja sina riktiga guldklimpar till fabrikspartners så här tre av de allra bästa:

Tillverkning av ljudtillbehör (hörlura...

Kategori: Affärsidéer

Blåst av företag i USA, vad göra?

Hej! Hittade inget liknande då jag sökte, så jag provar att skriva.

Jag har eget företag och säljer via e-butik. I min bransch är det nästan alltid så att man betalar i förskott och får sen levererat. Brukar aldrig vara några problem.

Nu är det så att ett av de företag jag köpt från i USA verkar ha blåst mig. Ska försöka vara så kortf...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Söker efter märkes solglasögon

Någon som vet någon grossist som sysslar med det i Sverige eller vart man kan vända sig för att få tag på det?

/Daniel

Kategori: Söker/eftersöker

Skatter, vinst och lön i enskild firma

Jag startade företag i februari och trodde jag hade koll på bokföring osv, men nu visar det sig att det brustit i skattekunskap.

Jag har trott att jag vid deklaration (enskild firma) ska deklarera för min inkomst. Jag har nu fått reda på att det är vinsten jag ska deklarera.
Jag har dessutom under året gjort några egna uttag. Ska...

Aktieutdelning

Om man har exempelvis 1 milj i bolaget som man bolagsbeskattar, kan man då ta ut aktieutdelning obegränsat antal år(sålänge det finns pengar kvar) framöver av de beskattade pengarna?

Ponera att man startar upp en sidoverksamget där man under en ganska kort period får in 1 milj. Kan man då bolagsskatta denna och sedan tills pengarna tar slut...