Dra av kostnad för lokal utan moms?!

28
Hej. Jag hade en lokal tidigare och på denna betalade jag även moms, eftersom det företaget hade registrerat sig på något vis så att de kunde sätta på moms på lokaler.

Jag har dock bytt lokal då jag fick ett bra erbjudadande från fastighetsbolaget som jag hyr min privata lägenhet av.

Jag hyr en rätt stor lokal för cirka 1000:- i månaden, men de kunde inte sätta på moms eftersom de inte har registrerat sig för detta med moms på lokaler. De kan heller inte skriva lokalen som en företagslokal utan nu står det "källarlokal" på fakturan.

Tänkte betala detta "privat" och inte dra den kostnaden i firman, men eftersom jag enbart använder lokalen till varorna för firman så känns det riktigt dumt att inte kunna dra av kostnaden?

Min fråga är då:

Kan jag ändå dra av kostnaden för lokalen? d.v.s. bokföra 1000:- som kostnad utan moms. Lokalen hyr jag i dagsläget på mitt privata namn (jag har enskild firma och har inte registerat något företagsnamn, så det borde väl räcka att det står mitt vanliga namn och adress?)

Mycket tacksam för svar =)
2066
2
Ja.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
28
Tack för svaret :) har även en annan fråga som jag har skapat en ny tråd för. Du kanske kan besvara den också? Du verkar ha koll på detta  :winner

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.