När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Jag startade upp en enskild firma för lite mer än ett halvår sedan och trodde att jag skulle hinna få igång företaget efter sommaren. Men från ingenstans så ändrade mina leverantörer vilkoren och jag kände inte längre att jag hade det kapital som krävdes att köpa tjänsten genom dem längre.
Vilket ledde till att jag tog beslutet att skippa mellanleverantörerna och istället börja bygga upp en egen platform istället för att köpa den genom mellanleverantörer. Detta har lett till jag inte har haft någon omsättning under året och beräknar att komma igång i början av nästa år.
Detta leder till några frågor eftersom att det är första året för mig, behöver jag lämna in några rapporter till skatteverket? Kan de avregistera mitt företag eftersom att omsättningen varit noll eller kommer det att räknas som aktivt även nästa år?
En annan sak som jag har funderat på är om jag kommer att få ett meddelande när det är dags att rapportera in bokföring etc som när det är dags att deklarera som privatperson eller om detta är något man själv måste hålla koll på som företagare?
Jag har en möjlig utgift under året, nämligen ett webhotell med domän för företaget på 900 kr inkl moms men funderar på om det är bättre att skippa att betala det via företaget iår eftersom omsättningen varit 0 och istället betala det privat? Vad säger ni bäst att betala privat eller via företaget?
Hör det till företaget så tar du upp det i företaget.[br][br]En enskild firmas ekonomi är samma sak som din privata ekonomi i princip.[br]Du deklararar firman i din privata deklaration, alltså i maj nästa år.[br][br]Så länge du inte avregistrerar din f-skatt så finns den kvar även nästa år.
Det hör till företaget men eftersom att det rörde så pass lite pengar tänkte jag att det kanske besparade mig lite administration i företag. Får jag tillbaka något på momsen om jag tar det via företaget?[br][br]Aha okej då förstår jag, fick bara för mig att det skulle in nu i slutet av december men så var det alltså inte. [br][br]F-skatten står avregistrerad av den anledning att det uppstod en kommunikationsmiss när jag registrerade företag. Den står dock som avregistrerad innan företagets registreringsdatum vilket ser väldigt mystiskt men det beror på att jag fick hem pappren från skatteverket och såg att de råkat kryssa för f-skatt medan jag hade tänkt att avvakta att registrera den tills jag var igång med företaget för att slippa betala skatt i förväg. Så jag tog kontakt med skatteverket i början och fick den avregistrerad. De sa då att det bara var att skicka in en ansökan när jag ville registrera den. Men nu när det går över ett årsskift blev jag lite orolig och tänkte att ni visste hur det fungerade.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.