Första året, utan omsättning.

15
Hej!

Jag startade upp en enskild firma för lite mer än ett halvår sedan och trodde att jag skulle hinna få igång företaget efter sommaren. Men från ingenstans så ändrade mina leverantörer vilkoren och jag kände inte längre att jag hade det kapital som krävdes att köpa tjänsten genom dem längre.

Vilket ledde till att jag tog beslutet att skippa mellanleverantörerna och istället börja bygga upp en egen platform istället för att köpa den genom mellanleverantörer. Detta har lett till jag inte har haft någon omsättning under året och beräknar att komma igång i början av nästa år.

Detta leder till några frågor eftersom att det är första året för mig, behöver jag lämna in några rapporter till skatteverket?
Kan de avregistera mitt företag eftersom att omsättningen varit noll eller kommer det att räknas som aktivt även nästa år?

En annan sak som jag har funderat på är om jag kommer att få ett meddelande när det är dags att rapportera in bokföring etc som när det är dags att deklarera som privatperson eller om detta är något man själv måste hålla koll på som företagare?

Jag har en möjlig utgift under året, nämligen ett webhotell med domän för företaget på 900 kr inkl moms men funderar på om det är bättre att skippa att betala det via företaget iår eftersom omsättningen varit 0 och istället betala det privat? Vad säger ni bäst att betala privat eller via företaget?
632
3
Hör det till företaget så tar du upp det i företaget.[br][br]En enskild firmas ekonomi är samma sak som din privata ekonomi i princip.[br]Du deklararar firman i din privata deklaration, alltså i maj nästa år.[br][br]Så länge du inte avregistrerar din f-skatt så finns den kvar även nästa år.
15
Det hör till företaget men eftersom att det rörde så pass lite pengar tänkte jag att det kanske besparade mig lite administration i företag. Får jag tillbaka något på momsen om jag tar det via företaget?[br][br]Aha okej då förstår jag, fick bara för mig att det skulle in nu i slutet av december men så var det alltså inte. [br][br]F-skatten står avregistrerad av den anledning att det uppstod en kommunikationsmiss när jag registrerade företag. Den står dock som avregistrerad innan företagets registreringsdatum vilket ser väldigt mystiskt men det beror på att jag fick hem pappren från skatteverket och såg att de råkat kryssa för f-skatt medan jag hade tänkt att avvakta att registrera den tills jag var igång med företaget för att slippa betala skatt i förväg. Så jag tog kontakt med skatteverket i början och fick den avregistrerad. De sa då att det bara var att skicka in en ansökan när jag ville registrera den. Men nu när det går över ett årsskift blev jag lite orolig och tänkte att ni visste hur det fungerade.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.