Sälja utanför Sveriges gränser, komplicerat?

28
Hej.

Jag har nu drivit en enskild firma ett tag och jag säljer enbart inom Sverige.

Får ständigt mail av kunder där de frågar om jag kan skicka produkten till t.ex. Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

Dum som jag är.. så har jag nekat alla dessa kunder eftersom jag inte har koll på hur det ska gå till bokföringsmässigt.

Jag bokför med VISMA enskild firma i dagsläget.

Är det någon som kan förklara hur det här med export fungerar?

Det jag vet är att Norge ingår inte i EU, så till Norska kunder ska man ej lägga på någon moms? Stämmer detta? Hur är det med t.ex. Finland, Danmark och Tyskland? Går man efter deras momssatser eller använder man de som finns i Sverige?
632
3
1. Jag tror Visma Enskild Firma är ganska begränsat.[br][br]2. Norge är ju inte med i EU, så det blir export, och då lägger man inte någon moms på.[br][br]3. Du behöver berätta mer om vad du säljer, till vilket land, till vem osv för att det ska gå att säja, men det är numer ganska vanligt med omväng skattskyldighet inom EU.
1324
2
[quote author=Foretagaren84 link=topic=8217.msg36947#msg36947 date=1292093188][br] Hur är det med t.ex. Finland, Danmark och Tyskland? Går man efter deras momssatser eller använder man de som finns i Sverige?[/i][br][/quote][br][br]Beror på vilken kund du har.[br][br]Är det privatpersoner så säljer du som om du sålde till en svensk. dvs med den svenska momsen. [br][br]Är det företag som har VAT nummer i sitt hemland säljer du utan moms. Dock är det en hel del kontroller och  rapporter (till skm) som man då måste göra. [br][br]Hans
1324
2
[quote author=Foretagaren84 link=topic=8217.msg36947#msg36947 date=1292093188][br]Jag bokför med VISMA enskild firma i dagsläget.[br][br][/quote][br][br]Då får man skylla sig själv  :D[br][br]Visma EF har en begränsning så man kan inte bokföra denna typ av transkationer förutom då till privatpersoner i EU som bokförs som svenska. [br][br]Skall man göra ett enkelt program som Visma så måste man ju ta bort det som är svårt så detta fick stryka på foten. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.