Enskild firma pensionssparande bokförning avdrag

3
Hobby företaget som har har vid sidan av används enbart för att dra in pengar till vidare utbildning och underhåll av verksamheten (dvs tar inte ut lön överhuvudtaget).  Jag är nog att särskilja mitt "privat" ekonomi och "företagets" trots att dessa betraktas som ett.  På slutet av varje år finns det alltid ett överskott som försvinner som skatt.

Funderar på att pensionsspara via enskild firman där om den totala inkomsten över stiger något i stil med 380' så kan man drar av 12' per år.  Rent praktiskt hur fungerar bokförningen?

Om jag avsätter 1000 spänn varje månad som uttag från företaget och sen redovisar avdrag på 12' från års deklarationen vart placerar jag avdraget?  Det som är antagligen rätt svar är tillbaka i företagskontot.  Men det känns att staten skänkar 12' till mig varav jag betalar inte skatt på eftersom firmans tillgång på årsslutet är mindre.  Måste avdraget markeras på något sätt?  Annars hur vet skatteverket att man inte bara stoppar tillbaka dessa 12' in i den "privata" ekonomin.  Vill inte göra fel och får inget tydligt svar från min bank hur man går till vägen.
1073
139
Ifall du bokför 1000 kr som eget uttag varje månad och placerar dessa i en pensionsförsäkring, tar du upp dessa som avdrag i inkomstdeklaration och inget mer med det.[br][br]Ditt resultat i enskilda firman har inte minskat något och den generera lika mycket skatt som att du inte gjort något alls. Däremot minskar ju din totala inkomst med de 12000 du tog upp som avdrag.[br][br]Ett annat alternativ är att bokföra pensionsavsättningen, vilket medför att en extra skatt på 24,26 % ska tas upp i inkomstdeklarationen blankett NE samt att uppgifter redovisas på huvudblanketten.[br]
3
Okej....förstår hur du tänker att 1000 som uttag till pensionssparandet och 1000 som insättning från det årliga avdraget betyder att den totala tillgången i företaget är oförändrad.  Måste ändå ställa en fråga igen om bokförningen....[br][br]Avdraget som kommer tillbaka måste föras in i företaget.  I fallet där summan tillbaka från skatteverket är minus (dvs jag får tillbaka mindre än 12') då måste jag tar pengar från min "privata" ekonomi som insättning till företaget öronmarkerad "kvittering av pensionssparandet" eller dylikt?  Ska man anteckna "insättningar" på ett visst sätt så det syns tydligt (dvs någon slags beteckning som är lätt för skatteverket eller granskare att förstå)?
1073
139
Nej, nu har du nog missuppfattat det hela (eller så gäller din fråga något annat än vad jag tror att den gäller).[br][br]Om du gör et eget uttag så förändras (minskar) den totala tillgången i företaget, resultatet däremot förändras inte.[br][br]Et avdrag du gör i inkomstdeklarationen ska inte på något sätt föras in i företaget, det minskar helt enkelt din personliga skatt. Du behöver inte anteckna något om insättning för skatteverkets granskare.[br]
3
Okej....bara känns att man för pengar direkt från sitt "företag" som man försöker att hålla isär från "privat" ekonomin in i den "privata" 2 gångar.  Dels som pensionssparandet och dels som årligt avdrag.[br][br]Förresten vart hittar man såna riktlinjer på skatteverkets hemsida?  :) om sånt finns.....

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.