Senaste inläggen

Skänka bort varor i reklamsyfte

Låt säga att mitt företag distribuerar och säljer äpplen. För att marknadsföra och sprida min nya äppelsort, som inte har några kärnor 🙂, vill jag ägna en dag åt att skänka äpplen på stadens torg ihop med mitt varumärke.

Hur ska denna förlust av icke sålda äpplen då bokföras?
Under årets slut måste ju mitt varulager med äpplen stämma...<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Domän med över 10 000 besök per månad säljes

Domänen CL.nu säljes på auktion.

Läs mer på Sedo.

Kategori: Till salu

Bokföring av betalorder

Hej, detta är kanske en dum fråga, men, hur bokför jag en utbetalning via en betalningsorder. På betalordern finns flera fakturor angivna.
Detta gäller fakturametoden.

Exempel:

Betalningsorder postgirot
Nisse AB 800:-
Kalle AB 750:-
Jonas AB 1 000:-
SUMMA 2 550:-

Bokför jag detta så här?:
1920 Postgiro kred...

hjälp med att tolka information?

Hej!
är helt ny på detta med företagande men känns väldigt spännande ..
har fått ett erbjudande om att ta över ett företag ...
kollade på allabolag vad det fanns för information om det ..
men det är ju verkligen inte lätt att tolka det som står där ...
någon som kan hjälpa mig att tolka hur det går för företaget?
Vore tacksam! ;)<...

Kategori: Allmänt

Funderar på att starta ett hvb eller behandlingshem eller likn.

Vi är ett företag som funderar på att starta upp en ny verksamhet inom vård och omsorg.Och hoppas därför att någon på detta forum besitter kunskaper om var det största vårdbehovet föreligger? Vilken typ av verksamhet inom vård och omsorg har troligtvis bäst framtidsutsikter(barn/ungdom,kriminella,funktionshindrade,
drogberoende etc) Finns det i...

Kategori: Affärsidéer

Besviken på VistaPrint!!!

Fick idag ÄNTLIGEN hem mina visitkort..undrade vad det var för paket ifrån belgrad som jag hade fått tills jag öppnade och såg innehållet från vistaprint.
De var ingenting som jag förväntat mig! Korten har en mörk nyans så texten inte är tydlig att läsa och allt förutom rubriken är pyttesmått skrivet..färgen är inte densamma som på bild..allt de...

Fonder (aktie- mm) och enskild firma

För att få lite avkastning på kapitalet så för jag över pengar som senare ska betalas för moms och skatt till fonder. Hittills har jag bokfört det som eget uttag mot konto 2010 Eget kapital, men är det så man ska göra?

Det blir ju smidigt att slippa bokföra fondvinster/förluster i firman, å andra sidan så visar ju min balansräkning inte rätt...

Från Musik Projekt Till Skivbolag

Hey!

När jag var 14 år startade jag ett Projekt/Kollektiv/Crew som var en idé som var ganska så förhastad vid det laget. Men jag märkte att när jag hållt på ett tag att jag knöt ganska så många och bra kontakter. Själva projeketer har gått sådär framåt, sakta men säkert men nu börjar det ta sig då medlemmar gått lite in och ut.
Men det j...

Checklista inför årsskiftet / bokslut

Hej kära forumvänner.

Nu börjar det närma sig ett nytt år, det första för mig som egen företagare. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun, och därför har jag börjat sammanställa en liten checklista. Jag vore mycket tacksam om ni ville hjälpa till att få den så komplett som möjligt 🙂

Innan nyår:
* Försöka driva in p...

Bokföring - datum

Vet att denna frågan har ställts förut - men här kommer den igen...

Vilket datum är det egentligen man bokför? Säg att jag har köpt något för tre veckor sedan och inte bokfört ännu. Ska man bokföra det datumet som står på kvittot eller ska man ange det datum som man gör själva bokföringen?

Blir inte riktigt klok på det. Har läst på ol...

Anställa pensionär

Jag ska eventuellt anställa en pensionär i mitt företag och har lite funderingar på vad det kostar mig?
Tydligen ska arbetsgivaravgiften vara något lägre för dessa men finns det några andra fördelar?

Hur fungerar det för pensionären i fråga i och med att denne redan får ut en pension på ca 20 000 brutto angående statlig inkomstskatt mm?

Utgifter i företaget - eget kapital

Jag har några frågor angående det som rubriken tyder på.

Hur fungerar det att köpa in saker till företaget när man inte har några inkomster? Jag har t.ex. köpt några domännamn och ett webhotell som jag tycker att jag borde kunna ta som utgifter i firman. Jag har dock inga inkomster ännu.

Alltså... Kan man sätta in eget kapital och bet...

Hur gör man med ej erhållna produkter?

Hej!

Är fortfarande ny i företagsvärlden, har endast haft igång mitt företag i 4 månader...

Har beställt lite varor från USA och har fortfarande ej erhållit dem efter 2 månader. Leverantören tror att paketet "försvunnit" på vägen.
Jag har redan bokfört inköpet med internetbetalningen som underlag.

Hur gör jag egentligen med...

Varumärkets juridiska kraft

Hej, jag håller på att registrera ett varumärke som kommer att representera mina produkter. Jag har sen tidigare en enskild firma där jag sköter momsen. Min fråga är om någon kommer beviljas att starta ett företag med samma namn som mitt varumärke? Vilken kraft har varumärket och finns det juridiska termer som hindrar personer att starta företag dä...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Gratisprogram?

Hej!

Jag planerar att köpa ny dator och då kommer jag även att behöva nytt virusprogram, bildbehandlingsprogram osv. som behövs i mitt företag (enskild firma). De jag har idag hade jag redan innan jag startade mitt företag och är gratisversioner som jag har laddat hem helt lagligt, och min tanke var att göra detsamma även till den nya datorn...

Kategori: Inköp

Alla skall ha rätt till närodlat

Här hemma där jag bor har jag eget land men egenodlade grönsaker som potatis, purjolök, majs, morötter m.m. Och fruktodlingar som äppelträd, körsbär, jordgubbar med mera. Ja ni förstår.
Över några månader i år har jag dock bott inne i stan i lägenhet och vart tvungen att köpa alla dessa naturens gåvor och då insåg jag hur otroligt mycket godare...

Kategori: Affärsidéer

Kan man skicka in ändringar av gamla deklarationer?

Hej, man kan ju göra ändringar i efterhand om man upptäcker något som är feldeklarerat. Man skickar väl in en ny deklaration helt enkelt.

Hur sent kan göra det? eller för att vända på frågan; för hur gamla deklarationer kan man göra ändringar?

Är det bara vissa ändringar som tillåts eller alla? det kan gälla tex moms som blivit felak...

Förslag på företagsnamn

Hej allihopa.
Är ny här på forumet och sitter och läser för fullt.

Det är så att jag håller på att starta upp min första enskila firma. Firman sysslar främst med försäljning av OBD diagnostikverktyg för bilar till privatpersoner och verkstäder. Men även försäljning av diverse blandade elektronik produkter kommer göras. Försäljningen sker...

Kategori: Feedback

bonusen indragen

Grrrrr Grrrrr
arg som ett bi sade upp mig från min anställning då allt  blev klart med övertagandet av den rörelse jag köpt  en överenskommelse om att gå vidare på timme efter min sista  fasta dag  avtalades muntligt  allt lugnt enligt mig

då vi alltid fått en bonus på dec lönen    märkte jag att jag ej fått detta  på min lön denna mån...

Kategori: Off Topic

Reportageresa

Hej. Hur bokför jag en reportageresa?
Resa, hotell och div omkostnader som sen blir en artikel eller ett radioinslag?
Är det som en vanlig tjänsteresa?