Senaste inläggen

Etablering/Start av nytt företag som är registrerat utomlands

Hej! Har sökt igenom forumen utan att hitta riktigt bra svar på följande frågor;

1. Vad krävs för att bolag, som agerar i Sverige (säljer resor), ska vara ett utlandsregistrerat företag? (ex postbox i utlandet, måste ägarna vara bosatta utomlands, styrelsen utomlands?)

2. Följer ett företag, som är utlandsregistrerat, sitt hemlands bo...

Kategori: Företagande över gränserna

Aktieägartillskott, avräkningskonto ägare

Hej

För att återställa det egna kapitalet i AB går det bra att med villkorat aktieägartillskott omföra ägares fordran på bolaget ( avräkningskonto)? 

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vad måste jag göra innan jag kan börja på nya året?

Mitt räkenskapsår går ut nu vid nyår och undrar vad det är jag måste göra nu.
I Visma har jag skapat ett nytt bokföringsår, visst är det bara att börja bokföra på det nu?

Men nu måste jag också göra själva bokslutet, varulagerinventering borde jag göra omgående antar jag? När jag gjort det, är det bara att skriva ut momsrapport, balans- o...

Adwords kod

Hej,

Undrar om det är någon som har fått hem ett sånt där trevligt brev från google med en annons-kod för adwords? och som har lust att dela med sig. Vore hemskt snällt.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hälften av aktikapitalet förbrukat

Aktiekapitalet förbrukat till mer än 50% vid bokslut 0831 vid kontroll 0812 var aktiekapitalet intakt.

Vilken flora av dokument räcker att göra.

Ernern

Säljare sökes som affärspartner

Hej!

Säljare sökes till nytt affärsprojekt. Är du utåtriktad och gillar att ta dig in i nya sammanhang och skapa relationer? Företaget kommer att syssla med formgivning, populärkultur och hållbar utveckling inom it-området. Konceptet är inspirerat från en redan befintlig sajt som är stor i USA men inte finns här på samma sätt.
Du behöver...

Kategori: Söker/eftersöker

vinst enskild firma

I enskild firma med förenklat bokslut (kontantmetoden): Måste jag räkna ut den verkliga vinsten innan jag gör mitt årsbokslut?

Hur bokför man uttaget av vinsten?

Jag läste i ett forum att alla underkonton ska samlas ihop och bokföras som eget kapital... Stämmer det?

Göra om enskild firma till aktiebolag?

Är det möjligt att "ta" en del av egeninsatsen i en enskild firma och göra om till aktiebolag?

För visst är beloppet för aktiebolag sänkt till 50 000:-?

Mvh Jessica

Nystartat TM-företag söker uppdrag

Jag heter Jessica Sundling och håller på att starta upp ett eget sälj/TM-företag. Just nu håller jag på att leta nya samarbetspartners och uppdrag. Jag har fem års erfarenhet av eget företagande, sälj och personalfrågor, och har läst bland annat ekonomi och arbetslivspsykologi. Hör gärna av er här eller på jessica-punkt-sundling-snabela-mail-punkt-...

Kategori: Söker/eftersöker

Finns: Investerare till vidareutveckling av fastighetsbolag

Hejsan

Är intresserad av Komersiella fasitigheter, helst i södra sverige men även i andra delar av landet. Jag kommer i dessa fall att lägga in pengar i Ert befintliga bolag för att kunna investera vidare i fler fastigheter jag kommer således att gå in som delägare.
Alternativt köper jag upp ert befintliga fastighetsbestånd helt, dock gäl...

Kategori: Affärsidéer

Hyra ut privat bil till mitt AB?

Jag har en privat bil för mycket, och överväger att hyra ut denna till mitt AB (till en marknadsmässig kostnad). Kan någon se fördelar/nackdelar med detta? Eller är det bättre att låta mitt AB köpa bilen istället?

Filibastis

Kategori: Inköp

avdrag dubbelt boende

hur  och får  man??  dra av  i verksamheten för dubbelt boende ??
jag kommer fortsatt vara skriven på  orten jag bor på idag samt  behålla det  hus jag har ..
men behöver annat boende  där verksamheten bedrivs  kan jag dra av kostnaden  för mitt andra boende som jag måste ha för att  bedriva verksamheten  på den orten??
kan jag  låta  fö...

Avkastning vid investering.

Hej Alla på detta forumet !

Jag har en projekt ja det är snart klart i stort sett så har väl gått förbi projket stadiet. Är en Handikapp anpassad resort i Thailand. Tanken är nu att bilda ett drift bolag som äger fastigheterna och serviceverksamheten och sälja ut aktieposter i dessa , avkastningen kommer att vara efter 2-3 säsonger runt 10-1...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sätta i hop en affärsplan !

Någon som är en hejar på att skriva affärsplaner och presentationer ?
Jag kan presentera allt verbalt men att få det i skrift är absolut inte min starka sida. Det som skall skrivas en affärsplan om är en handikapp anpassad Resort i Thailand och skall främst användas gemtemot finansiärer i syftet att sälja ut an...

Kategori: Affärsplanen

Handikapp Resort i Thailand

Jag skall starta en Resort i Thailand som är hanikapp anpassad främst då för rullstolar och permobiler. Är en befintlig resort idag men som allt annat i världen så stannade försäljningen upp i och med finans krisen. Konceptet är enkelt egentligen , allt kommer att vara byggt och anpassat på bästa sätt för att kunn...

Bokföra mobiltelefon i bil

Hej, jag ska installera en mobiltelefon i min bil.
Ska jag bokföra det som...

Övriga bilkostnader eller som Tele och Post?

Dessutom har jag köpt ett nytt batteri till bilen för att matcha mer strömförbrukning.
Ska jag bokföra det som...

Övriga bilkostnader eller som reparation och underhåll

Tack på förhand!

Avdrag för lokal i hemmet.

Hej
Jag hyr ett hus idag där jag i anslutning till garaget har ett inrett rum som jag har kontoret i.
Där finns en egen ingång.
Hur mycket får jag då dra av?
Är det 2000kr som det är om man äger fastigheten eller 4000kr om man har en hyres eller bostadsrätt?

från
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafr...

Frågor om ramavtal m kund

Hej!

Träffade en kund till mitt nyuppstartade företag häromveckan (enskild firma).

Kunden ville att vi upprättar ett ramavtal där de kan avropa timmar som jag sedan fakturerar dem för.

Rent juridiskt, hur funkar det när man upprättar ett sådant ramavtal?
samt hur utformar jag det?

Tack på förhand!

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avskrivning mm inför nytt år

Mitt första år som egen (enskild firma) går mot sitt slut och jag har ett par funderingar.

1. Jag har köpt en bil för 40000 kr (i maj). Jag förmodar att jag måste göra en avskrivning på den. Just nu räknar jag med att kunna ha den i max ett år till. Kan man skriva av en bil på 2 år?

2. Jag har mitt kontor i hemmet, det är ingen kostna...

Facebook featuring Arbetsförmedlingen

Är det någon mer än jag som skulle uppskatta en sida lik facebook men med syftet att söka jobb och arbetskraft? Alltså ett community för jobbsök där arbetsgivare och arbetstagare kan bli "vänner" precis som på facebook. Är det inte det perfekta sättet skapa kontakter i vår moderna digitala värld? En ren kopia av facebook konceptet, fast kanske med...