När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag ska prissätta en produkt och funderade på detta med priset och varför det nästan alltid används 99, 199, 998 och liknande. Lurar det verkligen oss så att det ser mycket billigare ut? Hade varit skoj att se någon statistik!
Personligen räknar jag alltid om det direkt till närmsta heltal men det kanske är sällsynt?
Jag pratade med en kund om det och han tyckte jag skulle köra på 2000kr då det kändes mer "rakt på sak och ärligt" som han uttryckte det.
Jag tror verkligen man får effekt av att sätta priset på 1 995 kr. [br][br]Jag hade också garanterat räknat om detta till 2 000 kr, men jag tror ändå att jag blir påverkad på något konstigt sätt, vare sig jag vill eller inte.[br][br]Skillnande mellan 1 995 och exempelvis 2 100 kr är dock enorm, det påverkar nog otroligt mycket.[br][br]Sen kan det nog bero lite på vad det är för produkt också. [br][br]Det var mina tankar i alla fall :)
Tack krjh![br][br][quote author=lars arenander link=topic=8338.msg37490#msg37490 date=1294428402][br]Jag köper hellre varan som kostar 2001 krona än 1995. som i sammanhanget verkar som luredrejeri.[br][/quote][br][br]Jag förstår inte lars. Tycker du det låter bättre med 2000kr istället för 1995kr?
Att prissätta med 1995kr eller 1999kr är inte lurendrejeri utan handlar helt enkelt om konsumentpsykologi och används av alla stora företag. Skillnaden är inte stor i kronor men psykologiskt sett så är värdet större än så. Med ett pris på 1995kr kr kan kunden säga att de köpte den för under 2000kr och få en välbehaglig känsla av att ha sparat pengar.[br][br]Om du ändå känner att 2000kr känns bättre så kan du sätta alla tidsbegränsade erbjudanden till xxx9kr. Då kommer kunden känna att den dels spara pengar, såklart, men även att om jag inte slår till nu så kommer erbjudandet att försvinna och det ska inte underskattas.[br][br]Det finns statistik om allt men det beror också på vad du säljer.
Jag tycker det är bättre med 2000 som inte följer psykolgernas ränksmider. Det retar mig till förbannelse dessa kronor strax under 10,100 eller tusenlappen och talar endast om en gniden handlare som utstuderat vill luras. Det speglas lätt att man ser upp med andra priser handlaren har.
Vad är det för produkter du säljer och vem säljer du till?[br]Vad har dina konkurrenter satt för priser?[br][br]Om dina konkurrenter har priser på 1999kr så bör du också använda det eller sätta ett lägre pris för dina potentiella kunder jämför priserna och om du har ett pris på 2000kr så måste du erbjuda något extra för att kunden ska välja dig. [br]
Intressant Lars. Lite samma som min kund sa till mig.[br][br]Timpris som konsult hade låtit fånigt att ta 699kr/timme men annars reagerar jag inte om något är prissatt under heltal.[br][br]I detta fallet gäller det en annonsplats till en målgrupp som har pengar så lutar åt 2000kr jämt. Ska se om jag hittar någon som erbjuder liknande.[br][br]Fler åsikter är välkommet!
Som sagt så beror det helt på vad du säljer och i ditt fall så var det en tjänst om annonsering och då behöver du inte bry dig om att prissätta med xxx9 eller xxx5kr.[br][br]
Här håller jag med. I det här fallet är det absolut bättre med 2 000 kr. Känns seriösare. Detsamma gäller vid pris som konsult, precis som någon skrev tidigare, annars blir det bara oseriöst.
När ni skriver att det är seriösare att prissätta med 2000kr istället för 1995kr, vad menar ni med det? [br][br]I detta fall är det klart bättre att sätta ett pris på 2000kr men generellt så behöver det inte vara så. Förklara gärna hur ni tänker för det är intressant att veta.
Jag skriver alltid 1995 istället för 2000 av någon anledning. Detta är nog psykiskt och något som ser billigare ut. Hade det inte fungerat så var det nog heller ingen som hade haft dessa priser. [br][br]Däremot när något kostar 49.95 tycker jag att det kan vara frustrerande. Tror det var rimi tidigare som hade **.95 på alla sina priser.[br][br]Däremot om jag har en kund som jag förhandlar priset med så anger alltid detta i heltal.
www.hedblomdesign.com - Frilansande webbdesigner och programmerare
Självklart känner sig kunderna bättre om man köper för 1995:- i stället för 2000:-. Det ser billigare ut, fasten 5 kronor är inget.[br][br]Och personligen trivs jag 1999:-, lucky number bara...
Högkvalitativa dun täcken med ett högt prisvärde, som ger kundarna mycket för pengarna.
Tycker det är ganska självklart att sätta med 1995 om det är en vara som folk går förbi och tittar på, t.ex en TV i en butik. Om det är en tjänst känns 2000 mer rätt men även här kan ju 1995 vara bra, t.ex. i en annons eller i ett skyltfönster. Jag tror det är grejen att få folk att stanna upp och läsa vidare som ökar försäljningen, inte priset i sig. [br][br]Men...[br][br]Att 1995 känns billigare, och troligen ökar försäljningen, är ju för att DET ÄR billigare. Tror personligen man inte ska underskatta betydelsen av detta. Om jag ska köpa en produkt och en affär säljer för 2000 och den andra för 1995 kommer jag alltid välja den billigare, så länge båda affärerna känns seriösa.[br][br]
------------- REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign
- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner - Personligt bemötande genom hela projektet - Alltid fast pris - Inga månadskostnader eller abonnemang
Hej![br][br]Oavsett om man alltid räknar om det till hela tal uppåt som även jag gör så har det psykologisk inverkan även om man inte vill tro att det har det på sig själv.[br]Man räknar upp det till en jämn siffra men i bakhuvet har man ändå en känsla av välbehag då man vet att man har lite till godo för att man vet med sig att man avrundat upp.[br]/Fredrik
Mångsysslare Fredrik Eriksson
www.ienkoping.se
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.