Smått förvirrad ang. bokslut

28
Hej.

Har precis avslutat mitt första år för min enskilda firma. Nu till mina frågor:

1. Ang. leverantörsskulder - Måste dessa tas upp vid årets slut? Har fått 2-3 fakturor som jag betalade nu i Januari 2011 och då bokförde jag de samma dag som jag betalade de (eftersom jag kör kontantmetoden). Är det ok att göra på detta sätt?

2. Ang. kundfodringar - En del av mina kunder beställer mot postförskott, kvittot skapades i webbutiken den 25:e december (bara ett exempel), och kunden hämtade ut paketet den 3:e januari. Detta räknas väl då inte som en kundfodring vid årets slut 2010? Eller? Vad händer om man inte tar upp kundfodringarna vid årets slut, utan bokför de i början på Jan 2011 när de blir betalda?

3. Varulager - litet problem här.. har köpt en hel del varor löpande under året, och vissa gånger så priset som jag har fått har varierat väldigt mycket från gång till gång.. allt beroende på hur mycket jag köpt för. Sen har dollarkursen varierat. Hur ska man göra i detta fall?

Vad bör jag tänka på extra nu? Vilka blanketter är det som ska sparas och vilka ska in till Skatteverket, samt vilken tid? Har momsredovisning 1 gång per år.

Vet att jag stält riktigt mycket frågor. Men känner mig så orolig och vill inte göra fel.. hoppas att någon kan ta en liten stund och hjälpa mig. Oerthört oerhört tacksam för svar!
632
3
Hej,[br][br]1. Leverantörsskulder skall tas upp ja. Du bokför helt enkelt mot 2440 istället för ex 1930 på 2010. Sedan ändrar du din verifikation på 2011 så att den  bokas kredit 1930 och debet 2440. Då har du noll på 2440 igen.[br][br]2. Ja, kundfordringar ska också tas upp. Köpet ska bokföras 25:e december (enligt exemplet) och bokförs då ex D1510, K2610 och K3010. När det blir betalt bokar du D1930 och K1510. [br][br]Vad som händer om du inte tar upp det är svårt att säga. Förmodligen så händer ingenting, men genom att inte ta upp kundfordringar kan du ju skjuta upp skatten, och det kanske inte skatteverket skulle tycka så jättebra om vid en revisision.[br][br]3. Enklast vore att räkna ut ett medelvärde på varje varas inköpspris, om det inte var så att det blev dyrare och dyrare ju längre året gick, för då kanske man ska ta ett pris som stämmer med de senaste inköpen.[br][br]Du behöver egentligen inte göra något mer än bokslutet nu, resten görs när du får ut den förtryckta deklarationen från skatteverket. Där redovisas allt, på lite olika blanketter, även momsen.[br][br]Har du inte gjort detta själv förut så rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon.[br]Det är inte så väldigt lätt att få allt rätt.[br]
28
Tack så hemskt mycket för svar!  :)[br][br]Sen när det gäller varulagret.. jag har lite beställningar som jag betalat för i december, men kommer få varorna nu under januari. Ska även dessa räknas in i varulagret för 2010?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.