Senaste inläggen

Försäljning av upplevelse?

Mitt företag säljer upplevelser, såsom femkamper och andra aktiviteter i naturen. Jag använder mig av kontantmetoden och jobbar i Fortnox.

När jag har sålt en upplevelse till en privat grupp och får kontant betalt, hur bokför jag det?
Ex1. 4000kr inkl moms kontant till kassa

När jag har sålt en upplevelse till en pri...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tips, komma igång med sin affärsidé ?

Jag är en väldigt driven person och har många idéer som jag vill genomföra. Men det finns en speciell idé som jag verkligen vill satsa på. Jag vill inte säga för mycket, men det är ganska stort och det är väldigt efterfrågat i Sverige.

Jag är endast 16 (snart 17) år vilket gör att det känns lite svårt att komma igång, då jag inte har så myck...

Kategori: Affärsidéer

Vad ska jag tänka på gällande bokslut för AB?

Vi är ett AB, en butik med 2 ägare.. Vad ska vi tänka på gällande bokslutet?? Hur har ni andra gjort i ett AB? Tips och råd tack helt ny på detta :-D

Hur gå vidare efter kontakt med kund?

Hej, jag har skrivit i en tidigare tråd där jag beskrev att jag är helt nybörjare på detta med företagande och allt pappersarbete vid sidan om. Jag har iaf startat en egen firma och jag ska pyssla med företagsmassage. Jag åker ut till företag, ställer upp en bänk och masserar helt enkelt.
Jag har nu kontaktat en kund vi kom överens om att jag s...

Kategori: Allmänt

Fakturera möte?

Hej allihop, jag undrar vad det är för regler som gäller för att fakturera möte.

Ska man klumpa ihop allting, inkl. tid för resor och ta timarvode för det,

alternativt bara fakturera för själva mötet och själv stå för reskostnaderna,

fakturera timpris * (total tid inkl restid) + resekostnader,

fakturera tid för mötet...

Affär med Rssland

Jag börjar en affär med RUSSLANd. Vi förberädar ett avtal, måste man skicka en fakrura till dem, om de inte kräver, töts att här i Sverige måste man göra redovisning med en faktura?
Tack för hjälp!

Bokföra avgift för VISA-kort

Hej!

Mot vilket konto är det lämpligast att bokföra kostnaden för VISA-kort?

När jag bokför vanliga betalningar så har jag ju alltid ett kvitto/faktura jag sätter tillsammans med verifikationen, hur gör jag med detta? De drar ju bara 41:- från kontot. Är det OK att dra ut en lapp på dragningen från internetbanken och sätta ihop med fa...

Att skapa eget kvitto?

Hejsan

Ett företag jag är delaktig i har beställt varor från Taiwan. Vi har tagit emot varorna och allt är i sin ordning utom en sak.
Först fick vi ingen officiell faktura som vi behöver till redovisningen. Vi har försökt få en faktura från dem men det har varit mkt strul. Är det möjligt att skapa en egen faktura? Har för mig att det är m...

BARKBRÖD.SE till salu. SVT nyhet idag.

Barkbröd är en ny populär företeelse, framförallt pga. positiva hälsoeffekter. Förstasidesnyhet på SVT.se den 5:e Januari. Köp nu för 2 500kr + moms eller lägg ett bud. Köp som investering eller utveckla själv. Säljes utan innehåll, enbart namn. Överföringskostnad betalas av köpare. Lägg bud här:

Kategori: Till salu

Två ideér

Hej!

Jag har känsla för hantverk och har två affärsideér.

1) Att på ett modernt sätt restaurera och förändra loppisfynd som möbler mm

2) Att designa och tillverka prototyper till möbler och sälja mina prototyper till företag.

Jag har som plan att kombinera detta i en företag. När jag läser rekommendationer om hur man s...

AB eller EF parallellt med studier på heltid?

Hejsan,

Hoppas de som läser haft en bra jul/nyår.  🙂
Hoppas på att kunna få lite råd här.

Jag har idag en enskild firma som jag fakturerat ifrån som konsult och för en del provision under 2 års tid.

Nu är det ju nytt år, jag har en del att fakturera som släpat efter från 2010 och kommer så att ha även under resten av året e...

Bokföra startkapital som...

Hej, ska man bokföra eget insatt startkapital som egen insättning eller som eget kapital i starten av sitt företag(enskild firma)?

Ska man lägga in detta startkapital som en ingående balans eller ska man lämna den ingående balansen tom?

Faktureringsprogram och tidregistrering för tjänsteföretag?

Har dammsugit marknaden efter ett faktureringsprogram som är anpassat efter tjänste/konsultföretag.

Jag vill kunna registrera mina timmar på olika kunder och projekt och kunna skriva vid varje timantal vad jag har gjort de timmarna (typ reviderat dokument x).

Behöver även ett faktureringsprogram. Bokföringen lämnar jag bort.

Revisortips?

Hej hej!
Jag vore tacksa om ni har tips på revisorer som är duktiga på skattefrågor gällande omvandling från Enskild firma till AB och hur man ska göra med expansionsfonder och periodiseringsfonder.

Tacksam för kontaktuppgifter!
/Carina
Ps. Det brinner i knutarna...

övertagande av hyres kontrakt

tanken  är att jag skall ta  över  hyreskontraktet för den rörelse jag köper
i köpe brevet  står att  säljaren  skall  reglera alla skulder före övertagandet  vilket  är självklart
men  vid kontakt med  fastighetsbolaget får jag vidtalat mig  att säljaren  har hyres skuld och att man  ej kan överlåta kontraktet  till mig innan denna reglera...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföring, redovisning etc e-handel (Google Checkout)

Hej,

Säljer som många andra appar via Android Market och har en enskild firma registrerat. Har frågat skatteverket lite om regler gällande betalning av skatt, redovisning etc men har inte blivit klokare på deras svar. Systemet som används är Google Checkout.

Som jag förstår är Google i England en förmedlare av transaktioner mellan köp...

Momsdeklaration

Jag får inte min moms att gå ihop. Jag har en enskild firma där jag betalar momsen kvartalsvis.

Första kvartalet hade jag inte kommit igång. Andra kvartalet skrev jag ut en momsrapport, betalade in det jag skulle och bokförde det i 2610. Tredje kvartalet gjorde jag likadant. Nu när jag gjorde det på sista kvartalet så stämmer inte siffrorna....

Butik hemifrån regler?

Är det nån som vet vilka regler som gäller när man skall öppna butik (sälja bl.a. heminredning) hemifrån, vi har en extra byggnad på tomten som vore lämpad för det? har kikat i detaljplanen & det står inget om regler för detta? Tacksam!

Vart fixar man bra telefonnummer ?

Hejsan.
Ska snart dra igång min verksamhet. Dock skulle jag vilja ha en mobil med ett relativt enkelt telefonnummer som inte kommer kosta massa. Ex: 070 123456
Vart kan man fixa sånt smidigt? Jag har kollat runt lite med hittar det inte.
Tacksam för svar

Ångerrätt 14 dagar?

Hej,

Min plan är att sälja lite dyrare prylar här i Sverige som är tillverkade i Kina.

Prylarna är inte lagerförda utan byggs på beställning. Så... Min fråga gäller ångerrätten... Jag vill helst undvika att bli stående med returnerade saker...

Min tanke är att kunden ska betala 25% handpenning vid order och resterande belopp...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring