Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan

Ska jag och kollegan ha varsitt AB och ett gemensamt AB eller??? Hjälp!

Jag och kollegan (jag 45 han 51 år) funderar på att starta en konsultverksamhet tillsammans med (oftast) gemensamma kunder. Vi vill även kunna ta individuella uppdrag vid behov. Vi kommer tillsammans att fakturera mellan 1,5-3 milj/år till våra gemensamma kunder bedömer vi.

Samtidigt driver min fru (hon är 39år) sen några år en butik med deltidsanställda. Hon har enskild firma, omsättning ca 1,6 milj, lönekostnader till dom anställda på ca 300 000/år (en mindre del av deltidarna är under 25år) och det genererar en "vinst" i firman på ca 220 000/år efter avskrivningar, räntekostnader osv. Vilket i sin tur sen genererarat en inkomst på ca 150 000kr/år sista 3 åren för henne. (Vi har helt gemensam ekonomi i övrigt)

Nu funderar jag på olika företagskonstellationer. En tanke vara att jag och kollegan startar ett gemensamt AB som vi fakturerar gemensamma kunderna ifrån (som en inkörsport för intäkter från gemensamma kunder) men inga direkta kostnader tas upp i det gemensamma AB. Kollegan och jag startar sen separata AB som antingen vardera äger 50% av det gemensamma AB eller där vi på något annat sätt enkelt kan föra över inkomsterna till våra separata AB. Kan vi då sen ta i princip alla kostnader i våra egna separata AB så att vi själva kan välja "fritt" vad vi vill lägga "vår del" av pengarna på (tjänstebil, datorer, pensionsavsättningar, lön osv) även fast intäkterna på sätt och vis uppstod i ett annat AB = det gemensamma??

Kan min kollega köra enskild firma i stället för AB om han vill det och göra samma sak ändå???

Som jag förstår det skulle det finnas fördelar om jag och frun slog ihop "min" konsultverksamhet med hennes butik, och att hon och jag bildade ett gemensamt AB med två olika "verksamheter" i stället för att jag har ett eget AB. Då skulle jag och frun antagligen kunna välja att båda plockar ut löner ur vårt gemensamma AB så att dom hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Samtidigt som vi kan plocka ut en utdelning som är lite högre än schablonen tack vare båda våra löner plus hennes anställdas löner. Som jag förstår det skulle vi kunna räkna på en lönebaserad utdelningssumma på närmare 1 milj tillsamans (tex anställda 300, frun 310, jag 330) Dvs att jag och frun så småningom tillsammans kan ta ut en utdelning på ca 230/år med lägre skatt utöver lön, eller tänker jag tokigt avseende det här? (Jag har läst boken "fåmansföretag" från Björn Lunden information)

Ska jag ta ut ännu LÄGRE lön så att jag MED tjänstebilen hamnar under brytpunkten eller? Räknas i så fall förmånsvärdet för tjänstebilen på samma sätt som lön i det här avseendet när man ska räkna ut hur mycket utdelning man kan ta ut?

Finns det några finesser med att jag eller/och frun lägger oss på någon annan lönenivå om det finns utrymme för det? Vi klarar oss idag bra på ca 50 000/mån brutto tillsammans och bor i ganska nybyggt hus med mycket små lån. Samtidigt som vi i och för sig inte har något direkt sparande heller. (Även om vi kan se huset och skog som jag har som en form av säkerhet=sparande) 

Är det några schablonavdrag, eller andra regler som gör det fördelaktigare för någon av oss inblandade att ha enskild firma?

Idag har frun momsredovisning på årsbasis och jag sköter all bokföring (dock ej deklaration). Kan vi fortsätta ha moms på årsbasis om vi driver AB eller hamnar vi automatiskt på månads/kvartalsredovisning?

Räknas både jag och min fru som företagsledare men att vi ansvarar för olika verksamheter eller är det något problem att vi genererar olika hög vinst inom dom olika grenarna?

Är det några risker/problem/skattekomplikationer med att ha olika verksamheter som går olika bra inom samma bolag med helt olika kostnadstyper osv?

Vid ev skiljsmässa från frun, försäljning av butiken eller att jag och kollegan vill sluta jobba tillsammans efter något år är det då bättre med någon annan konstellation från början?

Hur är det med "trygghetsregler" osv om man jämför både mig och frun om vi har enskilda firmor eller AB?

Finns det några fördelar med att jag och frun bildar ett HB tillsammans i stället för ett AB?

Jag också inkomster från skog (passiv verksamhet dvs jag gör inget själv i skogen) på 60 000/år som skattas fram genom räntefördelning (30% skatt). Men den har jag förstått att det antagligen är bäst att lämna utanför det hela och fortsätta driva som "enskild firma". Eller har någon andra tankar kring det?

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.