Ekonomi

Ränta på skatt, enskild firma

hej!

Jag har en ensklid firma och betalar preliminärskatt & MOMS månadsvis. Nu har skattemyndigheten givit mig preliminärskattebe...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Resultat Rapporten - HJÄLP !

Hej

Jag har en nystartad firma - dvs inte tjänat så mycket än men jag har alltså tjänat 12625 kronor hittills.

Jag har...

löner...

Hallå

Är det någon som har en bra metod för att beräkna löner?

Vi är två delägare i ett AB som båda gör jobb hos kund ett visst a...

Verifikationsnummerserie A,B,C etc?!

Kan någon snälla förklara hur man kan använda olika verifikationsnr serier med hjälp av bokstäver?

Ex: B (leverantörereskontra),...

Små glasflaskor för förvaring?

Hej!

Jag undrar om någon vet någon svensk butik där man kan köpa små glasflaskor med tillhörande skruvlock för billig penning? De ska vara p...

Kategori: Inköp

Fakturadatum?! - Bokföring

Hej !

Jag köpte visitkort 28 Februari på faktura.

Samma dag tömde jag även momskontona till momsredovisningskontot som...

Bokföra som enskild person eller grupp

Behöver lite hjälp med ett problem.

Jag har startat en paintballpark och ska snart börja med att hyra ut paintballmarkörer med ti...

Dra av en dragkrok

Jag använder min privata bil i min enskilda firma men skulle nu behöva en dragkrok på den. Jag har drag på min andra bil så detta är alltså inget jag...

Tryckeriräkning - på vilket konto ska jag bokföra detta?

Har designat en trycksak och även skött kontakten med tryckeriet för kunds räkning. Har nu fått fakturan från tryckeriet. Bokför jag den som ett inköp...

Gjort uttag på det mesta, men!

Jag håller ju på göra egna uttag på alla mina varor från företaget, men jag är lite fundersam kring "prissättningen".

Vissa varor...

Vad är kostnad för en konsult bolag?

Jag driver en egen konsult bolag, min varulager är min kunskap och erfarenhet, och den försvan inte efter användning. Så i bokförning, är det ingen ko...

Om man inte har någon ing. moms

Om man importerar ett varuprov som är så billigt att man inte åker på någon införselmoms eller tull och vill sälja det vidare som företagare, går det...

Hur/när används konto 2012?

Används konto 2012 bara för F-skatt/egenavgifter (ej moms)? Jag har ju min betalningsplan för F-skatt som ska betalas månadsvis (för min del med start...

Fundering kring verifikationer

Tjena!

Jag har en fundering kring verifikationer som jag inte har lyckats finna svar på och känner mg lite osäker på.

<...

Avskrivningar

Jag har en enskild firma och går redan med förlust för 2006 och vill därför ha så liten avskrivning på mina inventarier som möjligt. Finns det en grän...

Skyldig moms?

Kör månadsvis momsredovisning och nu ska Januari redovisas, problemet är att jag är tvungen att betala in moms och det är en summa jag inte har just n...

Visitkortsjakten

Är på jakt efter nya visitkort men är lite noga med kvalitén. Är det någon som vet om några företag som säljer visitkort och som kan skicka ut (gratis...

Bokföra kreditkortsköp

Jag är helt ny på bokföring och försöker lära mig genom att bokföra privat (lite overkill, men ett bra sätt att lära sig)

Jag var...

Till er som behöver ny webbplats

Skulle vilja tipsa om en webbyrå till er som funderar på ny webbplats till ert företag. Gå in på

Hur hantera man de här typer av inköp?

1. Aktie, Statslån, Fond

2. US Dollar, British Pond, New zealand dollar

3. Utlänska fastighet