Momsdeklaration, ingående moms, kontroll, misstankar och granskning av företag inom transport..

1
Hej!
Jag har en fråga angående R5 och R6-rutorna.
Brukar vanligtvis R5-rutan vara ett högre belopp än R6?
Och en annan fråga, ska momsdeklarationen stämma överens med R5/R6? Alltså den ingående momsen i momsdeklarationen, ska den stämma överens med beloppet man fyller i ruta R5?(ellerR6 eller båda?)

Och en helt annan fråga, om man rättar i efterhand (och mer specifikt rättar så att det ej gynnar en själv, alltså att man inte betalat in tillräckligt mycket till Skatteverket) kommer de direkt göra en kontroll? Eller misstänka? Och vilja få in alla kvitton på köp och alla fakturor man skickat ut? Jag är bara nojig då jag gjort min momsdeklaration själv och ska lämna in min ne-bilaga och inkomstdeklaration imorgon  själv (jag sökte anstånd då jag har väntat i sista sekund med detta). Jag läste att de dessutom har ett extra öga på delvis företag inom transport. (Jag har jobbat som chaufför.......) Jag ligger nog risigt till känns det som. Eller ja, om jag inte gjort allting helt rätt (tvivlar på det)
1468
246
Tja, det är ju mindre risk för kontroll om du rättar till nackdel för dig själv.  Men risken för kontroll ökar om det blir väldigt stora rättningar, för då funderar dom på om du har koll på bokföringen.
Men skriver man 'rättelse efter bokslut' som förklaring, så brukar det gå bra. Rättelser efter bokslut är inte ovanligt.

Du ska se till att ha ordning på fakturor och kvitton på det du drar moms på, då kan du sova gott.  Det finns ingen värre än att veta att man saknar en massa underlag när brevet från skatteverket dimper ner, och man i efterhand ska försöka ordna till nåt.

Nej, den ingående momsen behöver inte stämma med utgifterna, men den får såklart inte vara högre än den teoretiskt kan bli.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.