2510 växer, missat boka bort betald skatt mot 8910

2
Hej!

Sitter i vanlig ordning i småpaniik för att få böckerna att stämma inför bokslut i mitt AB och inser till min förskräckelse att mitt 2510 fortsätter växa trots att jag givetvis betalar skatt lol. Kikar igenom Bokio och finner att 2512 står i negativt, och börjar inse att 8910 bara belastar 2512 per automatik men jag bokar ju mina prelskatt inbet och debiteringar på 2510. HUR i hela fridens namn kan man på regelrätt vis boka om så mina konton passar med verkligheten igen? Detta ser ju förkastligt ut.. (Små summor i sammanhanget, största beloppet är typ 6k SEK, men vill ju ha det rätt.
1468
246
Gör en verifikation med rubriken 'omkontering skatt' och flytta beloppet från 2510 till 2512.
1069
139
Hej,

Det du förmodligen missat varje år är att bokföra skattekonto-utdraget för slutlig skatt för ett räkenskapsår, bör komma med posten. Det utdraget anger företagets beslutade påförda skatt och ska därför medföra att 2510 debeteras med angivet belopp, där visas även hur mycket F-skatt som betalats under året och ska då medföra att det konto som används för dessa betalningar krediteras.

Om du inte regelbundet bokför ovanstående (alltså när din skatteskuld avbetalats), kommer den bokförda skatteskulden som du skriver att bara växa år för år.
2
Stort tack för er hjälp! Tror jag har fått kläm på det nu! :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.