Privat uttag konto 2013 eller 2093?

41
Hej Forum,

Har ett AB och tagit ut 5.000 kr som privat uttag och inte hunnit justera detta innan årsslutet. Nu är det alltså 20.000 kr kvar av aktiekapitalet, som egentligen ska vara 25.000 kr. En total miss! Behöver jag upprätta en kontrollbalansräkning nu? Hur bokför jag uttaget, inte 2013 som jag förstår det.. är det 2093?

Tack för hjälpen!
1009
206
Hej,

I AB kan du ta ut pengar genom utdelning eller lön (om du inte har en fordran på bolaget). Du kan inte alls göra privata uttag som man kan i tex enskild firma. 

Det du troligen då måste göra är att rätta arbetsgivardeklarationen för månaden och betala in skatterna. Om du inte är klar med bokslutet så bokför du in det som lön på rätt år. Om året är stängt (årsredovisningen inlämnad) så ligger det väl på ett konto redan och då backar du det kontot på nya året och bokför lönen då. 

Aktiekapitalet påverkas inte alls av detta.

Kontrollbalansräkningen beror heller inte på uttag utan på vad totala kapitalet är efter man räknat in årets resultat. Har du gjort en vinst under året kan det ju fortfarande vara helt ok.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.