Ekonomi

Hur bokför man en amortering på skuld?

Om man har ett AB, hur bokförs amorteringen på bolagets lån och skulder? Sker dessa efter eller före bolagsskatten på vinsten?

Hur är det me...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför man en amortering på skuld?

Om man har ett AB, hur bokförs amorteringen på bolagets lån och skulder? Sker dessa efter eller före bolagsskatten på vinsten?

Hur är det me...

Fel ingående balans

Jag har fått fel i bokföringen på leverantörsskulderna och har märkt att felet ligger tidigare år. Jag vill inte göra något fel och undrar om det går...

Bokföring av betalning med privat betalkort(bankkort)?

Jag har betalt med privat betalkort (bankkort). Gäller inköp av kontorsmaterial. Hur bokför jag detta?

Har tänkt att bokföra som...

Bokföring av pantbrev banken tagit ut som säkerhet för lån?

Jag undrar hur jag bokför den kostnad för pantbrev som banken tagit ut som säkerhet för ett lån? Summan har dragots från den totala lånesumman.
...

SPCS administration 500

Tjenare allihopa, för ett tag sen så skaffade jag SPCS administration 500 och börjar få kläm på det hela nu :roll: men de är en liten grej som jag är...

Mervärdesskatt

Hej,

Jeg har fået et brev med emne "Mervärdesskatt" och der står i sluttet "Summa nettoändringsbelopp och beräknad ränte" och så...

Hur mycket går bort?

Jag har idag ett jobb där jag tjänar 20000:- i månaden, nu funderar jag lite på att starta eget istället och "hyra" ut mig till olika företag. Hur myc...

Momsens vara eller icke vara?!

Gör jag rätt? Snälla någon, hjälp mig!

Förutom att sälja mina hobbyprodukter i min E-butik så har jag även börjat sälja på Ebay,...

Egetkapital

Hej!

Jag skulle vara mycket tacksam för svaret.Vad innebär negativ egetkapital för en organisation.Man får en viss summa varje år...

Driva företag "semi-anonymt"?

Hej!

Jag har återigen lite frågor. Denna gång om hur man kan bedriva webshop semi-anonymt. Anledningen att jag frågar är att vi kommer bedri...

Eget uttag av alla varorna!

Skall som endel av er kanske vet avsluta min enskilda firma som jag drivit under -06 till förmån för studier. (Har skickat in blanketterna för några d...

Starta aktiebolag

Hur lång tid tar det, i veckor, innan man kan vara igång med ett AB från det datum man satt in aktiekapitalet?

Avskrivning - blir detta rätt?

Tänkte ta tag i avskrivningarna så borde jag vara klar med 2006 och kan stänga det året i bokföringsprogrammet. Vill dock kolla att jag gör rätt. Har...

Ränta på ränta

Om man skickar ut en andra påminnelse och ska räkna ut räntan, räknar man då bara på det ursprungliga fakturabeloppet, eller räknar man även in räntan...

Bokföring av överskjutande moms,skatt

Hur bokför jag skatt och moms jag får tillbaka?

Hur lång tid innan påminnelse och inkasso?

Hur lång tid bör/måste man vänta efter sista betalningsdag innan man skickar en påminnelse? Och om påminnelsen ej betalas (vilket väl ska vara "snaras...

Allmäna nybörjarfrågor om nyföretagande

Hej!

Är i en situation där jag och en vän eventuellt är intresserade av att starta företag. Vi är båda nuvarande studenter (i slutfas) och t...

Egenavgifter, sociala avgifter och arbetsgivaravgifter?

Jag är i första fasen av att starta ett nytt företag. Företaget kommer ha två ägare, en anställd och ha bolagsformen handelsbolag.

Bokföring av ett bokköp ?!

Hej !

Jag har köpt boken Enskild Firma - Björn Lundén och vill givetvis sätta upp denna på företaget.

Vilket konto ska...