Behöver jag rätta inkomstdeklarationer?

6
1
Hej!

Jag har haft enskild enskild firma i fem år nu. I år har jag upptäckt att jag gjorde fel i bokföringen under första året. Alla uttag och insättningar bokförde jag på konto 2830 (Avräkning för annans räkning) vilket gjorde att de hamnade under Kortfristiga skulder istället för Eget kapital. From år 2 använde jag konto 2013 och 2018. Men konsekvensen är att år 3 blev Eget kapital -57 000 pga ackumulerat underskott i tre år samtidigt som stora insättningar (70 000) hamnade på fel konto 2830.
Vid årsbokslut 2022 gjorde jag omföring mellan två balanskonto 2830 och 2010 och nu är det rätt: jag har positivt eget kapital och det blir rätt i deklarationen.
Min fråga är hur ska jag göra med inkomstdeklarationer som jag lämnat tidigare? Bokföringsfelet påverkade inte resultaträkningen men jag redovisade eget kapital som understeg -50 000 (vilket är fel). Och jag gjorde inte negativ räntefördelning (visste ingenting om det då). Skatteverket godkände alla deklarationer. Behöver jag rätta de här deklarationerna nu? Men då blir det också fel eftersom bokföringen för tidigare år är inte rättad. Eller behöver jag rätta fel i bokföringen år 1? Eller ska jag inte väcka den björn som sover eftersom skattemässigt resultat är samma oavsett? Men då är jag rädd att Skatteverket kommer att straffa mig om de senare upptäcker att jag inte gjort negativ räntefördelning vid tidigare tillfällen.


MVH
Alexandra
1073
139
Hej,

Rent spontant skulle jag ju rätta till alltihop för att få någon ordning på det hela.
 
6
1
Hej Stig,

Tack för svaret. Menar du att det kan vara något straff senare om Skatteverket kommer på det? Annars ser jag inte någon stor anledning till att behöva rätta bokföring och deklarationer för alla år fr.om. 2018
1471
246
Balansposter verkar dom inte bry sig så mycket om, och du kan heller inte få nåt skattetillägg om du inte undanhållit skatt, så jag skulle nog säga att du kan sitta rätt lugnt om du nu rättat till det så det är rätt framåt.
 
6
1
Tack så mycket, Ingvar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.