Stängt enskilda firma - sålt konstföremål på faktura

4
Håller på stänga ner min enskilda firma, och jag är helt vilse. Skulle starta upp en försäljning av min konst men blev ej så då jag ej har kunnat jobba med det pga mental ohälsa och utbränning.

Har sålt ett konstföremål momsfri då den var det enligt Skatteverket som jag ringde. Skrev en faktura på 80 000kr fick den summan betalt. Detta är det enda som jag gjort med företaget, inga utgifter eller inköp och materialet för konstverket var gratis.

Har gjort följande.
1. Avregistrerat mig från F-skatt.
2. Ändrat debiterad premilinär skatt.(Vilket jag tror jag gjorde fel)
3. Stängt ner mitt Bank företagskonto.
4. Avregistrerat mitt företagsnamn.

Mina frågor är följande.
1. Vad ska jag göra, har ingen bokföring annat en den faktura jag skrev för det finns inget annat. Förenklat bokslut eller något antar jag men vet ej hur jag ska göra.

2. Måste jag betala skatt? Såg att man kan vara skattebefriad för företag som ej säljer för över 80 000kr vilket är exakt det jag sålt för.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.16/355541.html#h-Registrering

Jag beklagar vill verkligen ej störa och ta folks tid men ni skulle rädda livet på mig. Vill bara hoppa av en bro någonstans.
 
1073
139
Hej,

Jag tycker inte du behöver känna någon panik. Jag antar att det gäller inkomståret 2023 och då har du fram till maj 2024 på dig att lämna in en NE-bilaga till inkomstdeklarationen. Rent formellt behöver du även ha en bokföring och förenklat bokslut för året men dessa blir väldigt enkla.

Ifall det du skriver gäller, att du haft en intäkt på 80.000 och inga kostnader, så kommer resultatet från firman innebära att du totalt ska betala egenavgifter på 14.334 kr ifall du är född innan 1957, annars 7.411 kr. Hur mycket mer du ska betala i total skatt p g a firman beror på din ålder, var du bor samt hur myckat annan inkomst du haft under året. Det du hunnit betala i preliminär skatt kommer att avräknas.
 
4
Tack för svar, ja det är för 2023 jag är född 84 och har ej någon annan inkomst under året. Känns bättre att höra detta så tack så mycket.
1073
139
Beror lite grann på var du bor och även ifall du är medlem i svenska kyrkan eller annat samfund, men din totala skatt fär 2023 blir då ungefär 20.000 kronor.
 
4
Bor I Norrbotten, I bodens kommun. Så jag måste betala 20.000kr i skatt plus egenavgift?
1073
139
Nej, totalt inklusive egenavgift blir skatten 19.444 kronor.
 
4
Ok då vet jag. Verkligen snällt att svara på mina frågor tusen tack.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.