Har två inaktiva aktiebolag, men vill investera kassan utan administration

2
Jag har två aktiebolag, båda är numera utan verksamhet. Det ena har inget kapital kvar. Det andra aktiebolaget har ca 200.000kr i kassan som jag numera investerat i forex marknaden.

Jag måste ta tag i det här och säga upp min bokförare. Jag har precis lämnat in mitt bokslut och betalat för det vilket känns helt bortkastat.

Ska man bara ta och lägga ner bolagen? Vad händer då med kapitalet i det ena bolaget? Kan man ta bort momsredovisningen och bara ”vila” bolagen?

Mina tankar är att försöka göra ett bolag av de 2 och sen då fortsätta handla i forexmarknaden med kapitalet. Jag behöver inte ta ut pengarna eller dra någon moms för något på ganska många år.

Men det är kanske tokigt, det är kanske så att man bara ska lägga ner båda och ”skatta” ut pengarna som finns i det ena bolaget?

Finns det en lösning som jag inte ser?
1472
246
Ja, det enklaste är väl att du till att börja med gör dig av med det bolaget som saknar kapital.  Du kan inte räkna med nån större ersättning för det, men slipper kostnaderna. Lite beroende på hur det ser ut med moms, F-skatt osv, och om det finns några anmärkningar.
Jag har alltid ett behov av bolag, då mina kunder av olika anledningar ibland vill ha ett extra.
2
Vad tror ni om att byta till årsredovisning och ta bort momsregistreringen?
3
Jag kan gärna ta över dom.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.