Starta sidoverksamhet: Kan man köpa in lager för all vinst?

2
Hej,

Jag vill börja med att tacka för ett bra forum.

Jag har byggt upp en hemsida/e-butik i 3 månader och nu är den äntligen klar! :winner

Jag har sedan 2-3 år tillbaks köpt in ett lager (privat), som är värt några tusen ut till kund.

Jag tänkte nu registrera mig för F-skatt och momsregistrering (är det allt som behövs?, registrering på verksamt .se? Ska man registrera e-tjänster hos Skatteverket.se likväl?).

Jag tänkte nu starta upp butiken och börja sälja till privatpersoner (ingen faktura, endast kortbetalning).

Eftersom jag redan har annat arbete så vill jag inte ta ut någon lön alls på 2 hela år, är det då möjligt att köpa in lager (varor) för ALLTING man går med vinst? Är det så enkelt att momsen blir noll i slutändan?

Jag avser att bygga upp ett starkt lager i 2 år så att "den delen" är avklarad, eftersom det finns ingen möjlighet att importera stora lass från utlandet (utanför EU).

Om jag har förstått det korrekt så kan jag börja sälja det lager jag har och inhandla nya varor från utlandet (betala 12% tull också? kan man göra det per år om man samlar ihop allt man köpt in?) och därefter slår momsen (utågende + ingående) ut varandra, den blir noll i slutändan? För jag tänker inte ta ut lön, de enda utgifterna blir varor/frakt + tull + frakt/paket/frimärken osv.? Lokal, Internet och övrigt har jag givetvis hemma och tänker utnyttja, finns det avdrag att göra där i sådana fall? Fast det kanske inte går eftersom jag ändå inte tänker ta ut lön (betala skatt?).

Hur gör man lättast bokföringen? Kan jag endast spara kvitton på inköp samt kvitton på försäljningen? Och därefter automatiskt skriva "NOLL" i slutändan?

Som ni ser så avser jag att hålla detta väldigt enkelt, köpa in och sälja i 2 år så att man har ett stadigt lager, det finns inte pengar att köpa in ett riktigt lager just nu, på en gång.

Tänkte också, hur gör man med den procentsats som försvinner när det gäller kortbetalningar, kan man bortse från denna eller måste den bokföras?

Det blev många frågor :-[

Vore otroligt tacksam för svar, kanske någon har provat liknande osv.? =)

Tack så mycket på förhand.

Mvh
Jonthee A

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.