Fastställande av SGI som ny företagare

1
Hej, ny på forumet så hoppas jag valde rätt kategori. 
Jag undrar om någon vet hur man kan bevisa sin inkomst för försäkringskassan? (FK från och med nu)
Jag har ett nystartat företag från 2022 då jag tog över familjegården, drivs som enskild firma, samt att jag konsultar som konstruktör också. FK insisterar på att sätta min SGI till den minimala som man har rätt till i 36 månader från första registrering. Jag har dock mycket större intäkter än detta från min näringsverksamhet. Jag har bråkat med dom om detta sedan hösten 2022 men det senaste de sa till mig är att de bara tar beslut om SGI baserat på inkomstdeklaration. Tyvärr är min inkomstdeklaration för 2023 godkänd av skatteverket 5 juni 2024 och tiden jag i detta fall söker föräldrapenning för är innan detta så denna säger de att de inte kan använda som beslutsunderlag. De vägrar även acceptera min inkomstdeklaration för 2022 då jag fortfarande hade kvar min gamla anställning som ingenjör på deltid under första halvåret innan jag började ägna mig åt näringsverksamheten på heltid.

Jag har erbjudit mig att skicka in hela bokföringen för 2023, som revisorn gjorde klar i början av 2024 och därmed innan min föräldraledighet, men FK säger att det bara är inkomstdeklaration som gäller. För kontexten skull så rör det sig om att jag har ungefär 200 000:- mer i inkomst än vad FK vill sätta min SGI till, så det blir en del skillnad på föräldrapenningen. (lantbrukare har normalt sätt ingen vidare lön men vi bor nära en större stad och får in mycket arrendeintäkter för uthyrning av mark).

När jag läser socialförsäkringbalken 25 kap, paragraf 6 står det något i still med att SGI ska (vid fallet att den inte är känd av FK) bestämmas av 1: Information från den försäkrade och 2: från inkomstdeklaration. Detta tolkar jag som att jag borde kunna få skicka in information och att försäkringskassan ska ta denna i beaktning. 

Tacksam för svar och ursäkta att det blev lite långt.

/Edvin 

P.s. Kan tillägga att när jag skickat in under lag tidigare (resultatrapporter) så har dessa nekats då jag bara kan få fram två olika rapprter då jag har två olika näringsverksamhetsgrenar som jag behöver redovisa separat. Då sade FK att de bara accepterade ett samlat underlag för hela min enskilda firma. Detta har de dock backat från nu och säger att de inte accepterar något underlag utom inkomstdeklaration. 

/Edvin 
1482
250
Även om du har två verksamhetsgrenar så är det ju möjligt att redovisa en samlad rapport. Du har ju bara ett personnummer, så det finns ingen anledning att köra två separata bokföringar.
Men i övrigt så är det generellt svårt att få dom att förstå en resultatrapport, och till viss del kan jag förstå dom, för det är ofta stor skillnad på vad man har i resultat och vad man sen deklarerar för. Och hur det än är så är det ju den deklarerade inkomsten som gäller.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.