Funderingar kring import från kina

1
Hejsan , nedan följer ett scenario:

Jag säljer en produkt via min webbshop i Sverige, till svensk kund.

Detta bokför jag som försäljning av vara 25%.


Jag lägger sedan en beställning mot AliExpress på denna produkt.
Aliexpress hanterar frakt, tull etc... 
min slutkund får sin vara.

här finns det flera vägar att gå som jag ser det, jag skulle kunna sköta import osv helt själv, otroligt mycket mer jobb, men möjligt. Isåfall så ger jag AliExpress mitt VAT nummer och då för jag hantera allt.

Dock så vill jag nyttja AliExpress för detta då dem idag sköter det, dvs, dem betalar in moms och tulldeklarerar etc. (IOSS)

iom detta, så skulle jag vilja anse att jag köper en tjänst av AliExpress, dvs jag köper aldrig en vara, jag har aldrig varan i min ägo, istället så köper jag en tjänst av AliExpress att leverera en vara till en kund.

min fråga är om det skulle vara godkänt? 
jag läste igenom en del i : Förklarande anmärkningar till mervärdesskattereglerna för e-handel (https://www4.skatteverket.se/download/18.1aec3436175c97b841519324/1698822540021/EUK%20FA%202017%202455.pdf)

här beskriver dem just dropshipping caset:

Exempel 1:
En kund beställer varor som erbjuds till försäljning av en underliggande leverantör via elektroniskt gränssnitt 1. Den underliggande leverantören har inget lager med de varor som denne erbjuder till försäljning utan köper dem via elektroniskt gränssnitt 2 (en dropshippingplattform). Den underliggande leverantören instruerar elektroniskt gränssnitt 2 (dropshippingplattformen) att skicka varorna direkt till kunden. För att fastställa vilket elektroniskt gränssnitt som är den faktiska leverantören i detta fall bör man undersöka via vilket elektroniskt gränssnitt försäljningen faktiskt skedde till kunden, alltså via vilket elektroniskt gränssnitt beställningen och/eller köpet slutförs av kunden. Om beställningen och/eller köpet slutförs via elektroniskt gränssnitt 1 är det dropshippingplattformen (elektroniskt gränssnitt 2) som tillhandahåller en tjänst till den underliggande leverantören.


Det finns en nackdel med detta dock, det är att AliExpress lägger på VAT, så mitt inköp blir dyrare och jag har inte rätt att dra av det. Kan dock vara värt för att slippa greja med import.

nyfiken på vad andra har att säga om detta.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.