Förädling produkt och hur förändras det i bokföringen?

9
Hej,

Jag har lärt mig the basics gällande bokföring inom min verksamhet som sysslar med tjänster.

Hur fungerar det nu när jag ska köpa in produkter och sälja med mina tjänster?

Ex) Om jag köper in 10 burkar C-vitamin, då borde det innebära att Lager ökar i debet och Bank minskar i kredit. Inga konstigheter eller hur?

Ex 2) Om jag tar en C-vitamin-burk (kostar 100🙂 och delar upp den i 5 mindre burkar (Säljer i sin tur för 25:-/st, vilket blir totalt 125🙂. När jag förädlar en vara så ändras dess värde, men hur förändras detta i bokföringen?



589
1
Det där är inte, ur redovisngssynpunkt, en förädling av varan. Värdet i lagret kan du behålla samma som tidigare (dvs anskaffningsvärdet). Däremot kommer du ju att få en större bruttovinst när du säljer i mindre förpackningar.
9
[quote author=Jorgen link=topic=8966.msg39501#msg39501 date=1303132813][br]Det där är inte, ur redovisngssynpunkt, en förädling av varan. Värdet i lagret kan du behålla samma som tidigare (dvs anskaffningsvärdet). Däremot kommer du ju att få en större bruttovinst när du säljer i mindre förpackningar.[br][/quote][br][br]Ok, att bruttovinsten blir större kan jag förstå, men minskar inte värdet i lagret eftersom jag säljer varan?
589
1
Jovisst, när du säljer vara minskar ju lagervärdet givetvis. Om du köpt in för 100 kr och nu säljer en femtedel av det (du delar ju upp i fem delar) så minskar lagret med 20 kr när du säljer varan (för ett pris som förhoppningsvis är en hel del mer än 20 kr).
9
[quote author=Jorgen link=topic=8966.msg39517#msg39517 date=1303139903][br]Jovisst, när du säljer vara minskar ju lagervärdet givetvis. Om du köpt in för 100 kr och nu säljer en femtedel av det (du delar ju upp i fem delar) så minskar lagret med 20 kr när du säljer varan (för ett pris som förhoppningsvis är en hel del mer än 20 kr).[br][/quote][br][br]Ja det låter ju logiskt  :) [br][br]Jag försöker förstå hur man håller reda på lagersaldot eftersom det är olika produkter, antar att det är att göra nån slags inventarie-lista. 
589
1
Ja, du ska ha en lista med vad du har i lager. Ett lager ska dessutom inventeras åtminstone en gång per år. Vid inventering noterar du vad som är kvar och med hjälp av detta räknar du ut lagrets anskaffningsvärde. [br][br]Om det uträknade anskaffningsvärdet är lägre än vad du har bokfört så ska du bokföra kredit konto 14xx Varulager och debet konto 40xx Varukostnad. [br][br]Orsaken till att det du inventerar är mindre i kvantitet än det du har bokfört kan vara att du glömt bokföra ut saker från lagret, att du kasserat trasiga/felaktiga artiklar eller helt enkelt svinn (att saker försvunnit på otillbörligt sätt). Det som på ett eller annat sätt försvunnit från lagret (sålt, kasserat eller annan orsak) blir varukostnad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.