Här en sammanfattning.
1. Definiera skillnaden
Du måste vara tydlig med hur din produkt skiljer sig från konkurrenternas produkter. Du måste se till att särskilja dig så att du står ut från mängden. Om din idé inte är klart definierad kan människor uppleva att de inte har behov av de du erbjuder.
2. Leta efter problem som produkten kan lösa
Kommer den att förkorta den tid det tar att göra något? Göra det lättare att hitta något? Kan den göra något mer spännande eller mer funktionellt? Om din produkt eller tjänst inte hjälper till att underlätta för kunden och lösa ett identifierbart problem, varför skulle någon då vilja spendera pengar på den?
3. Använd tydliga, starka ord
Det här är inte rätt tillfälle att vara osäker eller försiktig. Det är nu det är som viktigast att du hittar exakt rätt ord och fokuserar på en beskrivning som kan få igång de potentiella kundernas fantasi. Om du inte kan få folk entusiastiska över din idé så kommer du inte att lyckas.
4. Gör din läxa
Är du först med denna idé eller kommer du att ha konkurrens? Forska på nätet, besöka konferenser i din bransch, prata med experter och sök efter mentorer. Du vill inte upptäcka att någon annan var först och redan är etablerad efter att du investerat värdefull tid och pengar. Det kan så klart gå ändå, men utmaningen riskerar att bli av en helt annan karaktär.
5. Gör din läxa igen
Även om ingen annan har just din affärsidé så kanske någon har en annan idé som löser samma problem som din idé gör. Titta på alla företag som skulle kunna stjäla dina kunder. Det gäller att tydliggöra och analysera dina konkurrenter. Tänk så här: Vad kan folk spendera sina pengar eller sin tid på istället för på din produkt eller tjänst?
6. Definiera din kundkrets
Om du menar att alla är dina kunder så är du bara lat. Ta reda på vilka personer som verkligen kommer vilja ha det du har att erbjuda och hur du kan locka dessa till dig. Gör en marknadsundersökning.
7. Ta reda på vilka resurser som behövs
Vad är det som behövs för att du ska komma igång? Kan du bygga det själv med vanliga verktyg och material? Behöver du en hemsida, e-handel eller något annat? Kan du hantera uppstarten ensam eller behöver du ett team till din hjälp? Hur mycket pengar behöver du för att komma igång? Se över alla de behov som kan tänkas uppstå och hur du ska lösa dessa.
8. Bygg en prototyp
Oavsett om du ska erbjuda kunden en helt ny produkt som måste byggas eller en tjänst så är det viktigt att göra en prototyp och se att det fungerar. För en produkt kanske du måste bygga eller be någon annan bygga upp produkten medan en tjänst kan behöva en plan för genomförande.
9. Gör en budget
Ingen plan är komplett utan en grundlig ekonomisk analys. Detta inkluderar en realistisk och övertygande plan på framtida intäkter och kostnader. Du bör beräkna var du finner break even och framtida vinster. Om du behöver hjälp med denna del så se till att be någon om hjälp eller anställ någon som är bra på detta.
10. Skriv ner din plan
Här är det viktigt att göra upp en plan för dig själv. Det behöver inte vara en grundlig plan som du ska visa upp på t.ex. banken utan en intern plan för att ta dina drömmar hela vägen till mållinjen. Du måste ha denna helt klar för dig själv så att du vet du vad du ska göra när du vaknar i morgon.
Tips: Så gör du en checklista till affärsplan och mall med exempel för affärsplan.