Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
16

Aktieutdelning

;)
Jag har gjort "klart" mitt bokslut med sista datum 30/6 i år. Nu har jag gjort en vinst och revisorn säger att jag ska ta ut en aktieutdelning på x antal kronor, men det "gamla" året är ju slut.. Hur gör jag rent bokföringsmässigt då? Jag tar ju t summan ifrån bank 1933, så långt är det ok, men hur motkonterar jag för att inte få det på det "nya" årets resultat?  ???
Flitig skribent
632
3
På din (troligen) första sida i årsredovisningen har det gjorts en resultatdisposition.
Det är den som berättar hur det ska bokas, och det är också datumet för när årstämman hölls som avgör när den första bokningen ska göras.

Tänk också på att du måste lägga in alla bokslutsverifikationer på det gamla året, om detta inte redan är gjort, så att du får rätt ingående saldo.

Då resultatet är fastställt:
2099 D Årets vinst
2091 K Årets vinst
2091 D Utdelningen
2893 K Utdelningen

Vid utbetalning:
2893 D Utdelningen
1933 K Utdelningen
Medlem
16
Tusen tack! Ska genast fixa deyya!  😃
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.