Aktieutdelning

16
;)
Jag har gjort "klart" mitt bokslut med sista datum 30/6 i år. Nu har jag gjort en vinst och revisorn säger att jag ska ta ut en aktieutdelning på x antal kronor, men det "gamla" året är ju slut.. Hur gör jag rent bokföringsmässigt då? Jag tar ju t summan ifrån bank 1933, så långt är det ok, men hur motkonterar jag för att inte få det på det "nya" årets resultat?  ???
632
3
På din (troligen) första sida i årsredovisningen har det gjorts en resultatdisposition.[br]Det är den som berättar hur det ska bokas, och det är också datumet för när årstämman hölls som avgör när den första bokningen ska göras.[br][br]Tänk också på att du måste lägga in alla bokslutsverifikationer på det gamla året, om detta inte redan är gjort, så att du får rätt ingående saldo.[br][br]Då resultatet är fastställt:[br]2099 D Årets vinst[br]2091 K Årets vinst[br]2091 D Utdelningen[br]2893 K Utdelningen[br][br]Vid utbetalning:[br]2893 D Utdelningen[br]1933 K Utdelningen
16
Tusen tack! Ska genast fixa deyya!  :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.