Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
16

Köpa ny bil:Leasing

Jag ska köpa ny bil AB:et och jag ska delbetala halva bilen med kontanter som jag har i firman, men resten ska jag ha på Leasing över 2 år, men hur lägger jag upp den i min bokföring? Jag betalar 250000 kontant, och resten tar jag på leasing som ska betalas av under 2 år.. Alltså 1930 kredit 250000:- samt "nåt annat konto" 250000:- = bilens värde 500000:- på ett annat konto, som jag sen ska motboka varje månad i avbetalningen, typ: 1930 kredit  ... i debet? 
???
Flitig skribent
632
3
Om det är leasing så har du inte gjort en delbetalning utan du har betalat en förhöjd förstagångshyra.

Alternativ 2 är att du har köpt bilen, betalat hälften med pengar du haft och lagt resten på avbetalning.

Vilket av fallen du nu passar in på är väldigt avgörande för hur det ska bokföras.
Medlem
16
OK, då har jag gjort en förhöjd förtsagångshyra, men varför är det skillnad? ( Tack för din assistans) Mvh Karie
Flitig skribent
632
3
Det är en väldig skillnad. Om du leasar bilar så hyr du bilen. Du äger den inte.
Har du ett lån så äger du antagligen bilen och betalar bara av på lånet.

Men om det nu är leasing så ska den förhöjda förstagångshyran bokföras på 1720.

Sen ska det skrivas av varje månad på det beloppet, hur mycket beror på storleken av förstagångshyran och hur långt kontraktet är.

Ex. Förstagångshyran är på 40 000 kr inkl moms. Alltså 32 000 exkl moms. Du får dock bara dra av hälften av momsen och därför blir kostnaden 36 000 kr.
Kontraktet är på 36 månader.

Fakturan med förstagångshyran bokförs då:
1930 K 40 000 kr
2640 D 4 000 kr
1720 D 36 000 kr

När de vanliga fakturorna kommer bokförs de mot 5615, efter att man dragit halva momsen så klart.

Vid varje månadsslut, i 36 månader, så bokför du dessutom:
1720 K 1 000 kr
5615 D 1 000 kr

Så när kontraktstiden på 36 månader är slut så har man inget saldo kvar på 1720, alla kostnader är tagna.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.