många frågor

14
Hej, jag har en hel del frågor som jag hoppas att någon/några här kan hjälpa mig att bena ut  8)

1. KFM/Inkasso
Jag hjälper ett sedan tidigare vilande bolag med deras bokföring vilket är en ganska rejäl röra. Inte spec stor omsättning och eg inte så mycket verifikat. MEN, det är en uppsjö av inkassokrav och även en del betföreläggande från KFM. Min fråga är nu; ska detta bokföras? Om ja hur? Själva fakturan är ju redan bokförd i levfakturajournalen. Men ska man då när det kommer ett inkassokrav även bokföra inkassokravet i levfakturajournalen och då bara lägga till ränta och inkassokrav? Det blir ju inte någon direkt koppling till själva fakturan? Kan man låta bli att journalbokföra inkassokravet? och istället lägga in den manuellt när man betalar inkassoavgiften?

2. Egen inkasso
Om bolaget, förutom sitt ekonomisystem, även har ett inkassoprogram där man sköter utskrift och hantering av inkasso till sina kunder ska då detta också bokföras löpande i ekonomisystemet? Som det är idag och någon kund betalar så prickar vi av den betalda fakturan som vanligt i ekonomisystemet samt bokför ev. inkassoavgifter och ränta. Men, skulle vi ta ut uppgifter från inkassosystemet finns ju där uppkommna avgifter som ännu inte är betalda till oss, ska dessa bokföras på något vis? Eller räcker det att bokföra när inbetalning kommer?

3. Demopaket
Bolaget har ett antal provisionsbaserade säljare som får låna ett gratis demostrationspaket. Produkterna tas ut från lagret. Ska vi då skriva ut en faktura med 100% rabatt och därmed minska lagret? Eller ska man helt enkelt bara flytta det från lagret till ett nytt "demolager"?

4. Flera kundfakturajournaler?
Som sagt har bolaget ett ekonomisystem där de "normala" fakturorna bokförs i kundreskontra osv. Dessutom använder bolaget ett annat dataprogram för prenumerationsprodukter, t. ex ett paket rakhyvlar skickas en gång i månaden. Ur detta system tas fakturor ut till kunderna med andra fakturanr än ur ekonomisystemet. Hur gör man här? Kan man ha flera kundfakturajournaler? Kan man bokföra in kundfakturajournalen från prenumerationsprogrammet till ekonomiprogrammet?

Tack på förhand

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.