Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
2

2 lätta frågor om nystartat HB


Har precis startat ett Handelsbolag och har två frågor jag funderar på.

1. Insett att jag valt faktureringsmetoden istället för bokslutsmetoden. Har för mig att det inte går att byta dem emellan, har jag rätt?

2. När vi gör våra första kapitalinsättningar i bolaget konterar vi väl Debet på Bank och Kredit på Eget kapital-konto. Men sen då, behöver jag inte bry mig om EK-kontot förren vid bokslutet och då först jämföra vinst/förlust mot det egna kapitalet som finns?

Ex. 10000 Debet Bank
    10000 Kredit EK-konto
Förlust med 5000
Nästa års EK=5000

Tänker jag galet?

Tacksam för hjälp!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.