Julhandeln står för dörren och det enda man kan vara säker på är att näthandeln av julklappar kommer att fortsätta att öka. Men också att många av konsumenterna kommer att bli besvikna på sin e-handelsupplevelse. ”Svarstid är pengar”, menar Sven Hammar, Chief Product Officer för Apica, ett företag som specialiserat sig på monitorering och test av webb- och mobila applikationer (till exempel e-handelsplattformar). Sven ger här sina tio bästa tips för framgång under julhandeln på nätet:
1. Tid är pengar, mät alltid svarstider
Även under höga trafikvolymer bör svarstiden, den tid det tar för en besökare att ladda ner hela din webbsida, inte överstiga tre sekunder. E-shoppare har inget vidare tålamod. Om sajten är för långsam kommer besökaren att söka efter motsvarande produkt på en annan sajt. Med långa svarstider tappar man både konvertering och Googleranking. Analysera hur din sajt står sig jämfört med konkurrenterna: är ni snabbare eller långsammare? Hur mycket pengar förlorar ni på dåliga svarstider och tillhörande svag konvertering?
Använd gärna extern svarstidsmonitorering för att ge dig en baseline för mobil- och webbprestanda under normal last. Går det svajigt vid låg last är det inte sannolikt att det kommer att fungera bra vid hög trafik.
2. Optimera bilder och filmer
Det kanske känns sexigt, snyggt och modernt med massor av högupplösta bilder och filmer på webbplats... men de försämrar svarstiderna. Om du ändå vill ha skrymmande bilder på sajten, investera då i ett system som kan hantera korta svarstider trots ett högupplöst innehåll. Använd en så kallad CDN/acceleratortjänst för att skynda på leveransen av tungt innehåll som bilder och filmer.
SEO-expertens bästa tips: Så lyckas du med e-handeln i jul
3. Gör lasttester av sajten
Lasttester är ett sätt att kontrollera webbplatsens prestanda under olika belastningsnivåer (d v s trafik). Mät handelsplatsens prestanda under normala variationer i trafiken. Gör regelbundna tester av webbplatsen före, under och efter högsäsong för att säkerställa tillgången till tillförlitliga uppgifter om webbplatsens normala prestanda. Specialiserade företag kan testa och optimera din webbplats, simulera belastningstoppar genom att använda ”syntetisk trafik”, och sedan föreslå förbättringar. Dessa företag erbjuder ofta även övervakningstjänster som är molnbaserade.
Läs även: Så optimerar du din webbförsäljning inför januarirean
4. Skadekontroll: testa maxlasten
Utan tester är det nästan omöjligt att förutse vad som kommer att hända vid tung belastning, till exempel julhandel. Delar som fungerar felfritt vid jämn belastning kan helt plötsligt bli flaskhalsar. En skadekontroll är ett test som visar vad som krävs för att webbplatsen ska krascha och hur förloppet ser ut. Med en skadekontroll ser du hur webbplatsen kommer igång igen – även vid full belastning. Ett specialiserat företag kan ge råd om hur man undviker att sajten kraschar eller saktar ner om besökarantalet ökar dramatiskt.
5. Cacha statiskt innehåll
Cacha så mycket statiskt innehåll som möjligt i webbläsaren. Om sidinnehållet inte ändras behöver då kunderna inte ladda ned det igen från nätverket nästa gång de besöker den aktuella sidan. Detta är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att snabba upp webbtrafiken och erhålla prestandaförbättringar.
Podcast: Sälj mer genom relevans, lojalitet och smarta algoritmer
6. Använd köteknik för extrema events
Köteknik är klassisk butiksvetenskap. Och det fungerar även i den virtuella världen. En handelsplats kan lika lite som en fysisk butik släppa in hur många kunder som helst. Det betyder att man bara tillåter den volym som webbplatsen är testad för. Detta är mycket användbart när man har extrema peak event på en på förhand bestämd tid ny Iphone, biljettsläpp mm . Det fungerar så här: När taket är nått blockeras all annan trafik, och leds över den till en vänteslinga. Hör efter med din internetleverantör eller din IT-avdelning. Utan köteknik riskerar användarna att få dåliga svarstider och i värsta fall kollapsar hela butiken vilket gör den obrukbar för alla.
7. Var försiktig med tredjepartsmaterial
Visst är det både trevligt och lockande att länka till Facebook, Twitter och Youtube. Många gör det och ser det som fullständigt naturligt. Men tredjepartsmaterial är sällan optimerat. Du tappar en del av kontrollen över din sajt och riskerar att göra den långsam.
8. Kampanjsajter
Skapa separata och enklare sajter som laddar snabbare för temporära kampanjer, evenemang och erbjudanden.
4 tips: Hur du sänker dina annonskostnader på Facebook
9. Balansera lasterna
Försäkra dig om att lastdelningen fungerar som den ska. Lastdelning, eller lastbalansering, fördelar “trycket” på sajten till de underliggande servrarna på ett jämnt sätt. Det är inte självklart att systemet alltid är väl lastbalanserat så detta måste kontrolleras med jämna mellanrum.
10. Analysera dina kunders beteenden
Slutligen: använd befintliga analysverktyg för att identifiera vilka affärsprocesser dina besökare genomför på din sajt, och optimera dem för bästa prestanda. Med verktyg som Google Analytics kan man se var besökarna startar och vilka vägar de går på din hemsida. Man kan också se när konverteringen påverkas av långsamma svarstider. Åter till mitt första råd: tid är pengar och snabbhet är alltid bra – det förbättrar konverteringen och ger e-handlare bättre intäkter.