Årets julhandel har börjat dra igång och återigen förutspås försäljningsrekord. Framförallt är det e-handeln som fortsatt förväntas växa. Samtidigt dyker det upp allt fler e-butiker, vilket ställer högre krav på e-handlarna för att inte tappa marknadsandelar. SEO-byrån Pixel har därför tagit fram fem tips på hur du som e-handlare kan stärka din butiks närvaro inför julhandeln.
Julhandeln 2018 förväntas omsätta hela 79,7 miljarder SEK, det visar en rapport från HUI. Det är en ökning med tre procent jämfört med 2017, och ett nytt rekord i Sverige. En betydande del av detta står e-handeln för och 2018 förväntas svenskarna shoppa mer julklappar än någonsin online. Drygt varannan svensk, 55 procent, förväntas handla sina julklappar online. Förra året var samma siffra 50 procent.
– Det råder stenhård konkurrens online inför julhandeln, men det finns också möjligheter. Allt fler svenskar inser hur smidigt, säkert och enkelt det är att handla sina klappar online. För att e-handlarna ska kunna dra nytta av detta krävs det att de har en fungerande SEO-strategi som gör att de hamnar högt hos sökmotorerna. Är du bland de första hos Google på ett fåtal av dina viktigaste sökord är slaget om konsumenterna ofta vunnet, säger Linus Eriksson, SEO-konsult på Pixel.
Antalet e-handelsbutiker i Sverige ökar dagligen samtidigt som allt fler handlar på nätet. Detta ökar konkurrensen svenska e-handlare emellan. Men konkurrensen kommer även från utländska nätbutiker som vill locka svenska konsumenter, vilket i sin tur ökar kraven på e-handlarna.
Missa inte: 10 tips hur du gör e-butiken redo inför julens handel
5 tips hur du optimerar din e-handel inför jul
1. Gör en analys över era viktigaste sökord
Analysera ert utgångsläge noggrant. Vilken ranking har ni i dagsläget på era prioriterade sökord? Hur ser sökvolymerna ut på sökorden? Hur mycket av den totala trafiken får ni idag? Hur ser konverteringsgraden ut på respektive sökord? Search Console och Google Analytics är verktyg som kan hjälpa er att svara på dessa frågor.
2. Prioritera lönsamma och populära produkter/kategorier/varumärken
Satsa på kvalitet istället för kvantitet. Fokusera på att SEO-optimera era områden som är populärast och mest lönsamma under julhandeln. Kolla på data från förra året; Vilka produkter/kategorier/varumärken sökte konsumenterna på förra året och är ett liknande sökbeteende troligt under årets julhandel?
3. Skapa landningssidor
För att ha möjlighet att ta toppositioner hos Google är det viktigt att ha unika landningssidor för olika intentioner och sökord. Om man vill få trafik på exempelvis sökord som ”julklapp till pojkvän” som eftersöks 1 100 gånger per månad så bör man ha en landningssida för det.
4. Tydligt och konsekvent innehåll
Ett bra innehåll är tydligt, konsekvent och unikt. Tänk på att titeln och metabeskrivningen alltid ska innehålla sökordet. Ert innehåll bör vara rikligt och kan med fördel delas upp i olika sektioner för att öka läsbarheten. Använd en huvudrubrik (H1) och underrubriker (H2 eller H3). Era H1 rubriker bör vara de främsta huvudsökorden på respektive sida.
5. Var realistisk
Grunden för ett effektivt och framgångsrikt SEO-arbete ligger i analysen. Men för att analysen ska vara till hjälp krävs det att ni faktiskt utför de åtgärder som behövs.
– För att nyttja den stora potential som finns hos SEO krävs dock långsiktiga strategier. Tipsen ovan kan hjälpa er en bit på vägen, men för att verkligen kapitalisera på ert SEO-arbete krävs det att en strategi etableras och efterföljs. Sätt igång när årets julhandel är över och ni har alla möjligheter att ligga i topp hos Google nästa år, avslutar Linus.