Orolig att du betalar för mycket för Facebook annonser? Vill du veta hur du sänker dina Facebook annonseringskostnader? I den här artikeln får du fyra tips som hjälper dig att spendera mindre på Facebook annonser.
Hur betalar jag för Facebook för annonser?
När du skapar en Facebook kampanj har du två val om hur du debiteras: visningar eller länkklick.
Länkklick, ofta kallad kostnad per klick (CPC), är den vanligaste metoden. Med den här budtypen debiteras du endast när någon klickar på din Facebook annons.
Om du väljer att debiteras för intryck betalar du varje gång din annons visas - även om ingen klickar på din annons. Facebook beräknar då kostnaden per 1000 visningar (CPM).
Du kan hitta och ändra hur du betalar i avsnittet Budget och schema i din Facebook Ad set. Vissa alternativ för annonsleverans begränsar dock dina alternativ så att ditt enda val ska debiteras per visningen.
Vad påverkar dina Facebook annonskostnader?
Ett antal faktorer påverkar hur mycket dina Facebook annonser kostar. Att ha en gedigen förståelse för dessa faktorer kan hjälpa dig att betala mindre för dina annonser och få bättre resultat. Här är de faktorer som har störst effekt:
Annonsplacering: Alla annonsplaceringar har olika CPC och intryck. Det innebär att du kan eliminera dyra och lågpresterande placeringar för att förbättra resultaten.
Relevanspoäng: Relevanspoängen har en direkt inverkan på hur mycket du betalar och hur ofta din annons visas. Ju högre poäng du får desto mindre kommer du att betala och desto bättre blir resultatet. Obs! Under april gjorde Facebook ändringar som påverkar relevanspoängen.
Budstrategi: Varje Facebook budstrategi kommer med sina egna unika fördelar och nackdelar. Du kan förhindra onödiga, dyra klick genom att ange ett budskydd eller målkostnad.
Annonsschema: Tid på året, veckodag och tid på dagen påverkar kostnaden för dina Facebook annonser. Om du anger ett annonsschema kan du minska kostnaderna och maximera resultat.
Målgrupp: Beroende på nisch kan dina alternativ vara begränsade och vissa målgrupper är mer eftertraktade än andra. Det gör det mer konkurrenskraftigt och dyrt att få dina annonser visade till vissa målgrupper.
Genom att kontrollera dessa faktorer och använda rätt optimeringar kan du förbättra dina resultat och sänka dina kostnader.
#1: Anpassa Facebooks annonsplaceringar
När du först kör en ny Facebook kampanj är det bra att använda alla tillgängliga placeringar så att du kan se vilka som fungerar bäst i stället för att göra antaganden. När dina annonser har körts ett tag använder du placeringsöversikten för att bestämma vilka som ger dig de bästa resultaten.
Om du vill se placeringsuppöversikten öppnar du kontrollpanelen för Facebook Annonshanteraren / Facebook Ads Manager och väljer den annonsen du vill visa. Klicka sedan på rullgardinsmenyn och välj Efter leverans> Placering. Nu kan du se en sammanfattning av hur din annons har presterat på olika placeringar. Facebook visar också om placeringen visades på skrivbord, mobilapp eller mobilweb. Baserat på dessa resultat kan du enkelt sänka din kostnad genom att utesluta ineffektiva och dyra placeringar.
Att sänka dina kostnader genom att utesluta placeringar är lätt att göra, men det begränsar också din räckvidd och eventuellt dina resultat. Ett bättre tillvägagångssätt är att anpassa dina Facebook annonser för varje placeringstyp först. Alla placeringar visar annonser annorlunda, så skapa unika annonser för varje typ av placering. Det är användbart att vara mer granulär med din Facebook annonsstruktur innan du utesluter en specifik placering.
#2: Testa din budstrategi
Facebook erbjuder fyra budstrategier att välja mellan. Men ditt kampanjmål och annonsoptimering kan begränsa dina val. För att undvika att begränsa dina budalternativ, sätt ditt kampanjmål till Konverteringar. Konverteringar ger dig fler alternativ och hjälper dig att få de bästa resultaten från dina Facebook annonskampanjer.
När du har konfigurerat din kampanj för konverteringar måste du optimera din annonsleverans och budstrategi.
I avsnittet Budget och schema klickar du på rullgardinsmenyn, Optimering för annonsleverans och väljer Konverteringar.
Välj sedan en budstrategi. Även om lägsta kostnad med ett annonstak kan ge dig de billigast intryck och klick, har jag funnit att resultaten inte blir lika bra. Det kan i själva verket förhindra att din annons visas till rätt personer i din målgrupp. Detta kan försämra din klickfrekvens, påverka ditt relevanspoäng och göra så dina klick kostar mer.
En målkostnadsstrategi ger Facebook mer utrymme för att ge dig högkvalitativa placeringar samtidigt som du bibehåller en stabil genomsnittlig kostnad. Bättre placeringar är också mer benägna att hjälpa dig att uppnå ditt mål, få fler klick, förbättra ditt relevanspoäng och sänka din kostnad per resultat.
Sammanfattningsvis har den budstrategi du väljer en stor inverkan på hur mycket du spenderar på dina Facebook kampanjer och hur snabbt du spenderar den. Så var inte rädd för att testa olika budstrategier utöver målkostnad. Att testa hjälper dig med att ständigt förbättra din budstrategi och få billigare resultat.
#3: Kör Facebook annonser under schemalagda timmar och dagar
Du kan använda Facebook ad dayparting för att pausa och köra dina annonser under specifika dagar och tider. Nyckeln till att få bättre resultat till lägre kostnad är att schemalägga dina annonser för att endast visas under historiskt högpresterande tider på dagen. Detta hjälper dig undvika att slöseri och få ut det mesta av en begränsad annonsbudget.
Innan du ställer in dina annonser på ett schema måste du uppfylla några krav från Facebook.
Ändra först din budget till en livstidsbudget. I avsnittet Budget och schema klickar du på rullgardinsmenyn Budget och väljer Lifetime Budget från listan för att göra ändringen.
Ange sedan start- och slutdatum för din annons.
Scrolla sedan ner till annonsplaneringsdelen och välj Kör annonser på ett schema.
I rutnätet markerar du veckodagar och tider på dagen som du vill att dina annonser ska köras.
För att bestämma vilka dagar och tider som normalt ger dig de bästa resultaten, kolla in dina Facebook annonsrapporter. I din Dashboard på Facebook Annonser klickar du på rullgardinsmenyn Rapporter och väljer Alla> Tid på dygnet (Användare).
Därefter måste du göra en ändring i denna rapporten. Öppna fliken Mått på vänster sida av skärmen och skriv Spenderat belopp i sökrutan. I sökresultatet markerar du kryssrutan Belopp för att lägga till mätvärdet i din rapport.
Om du lägger till den här kolumnen i din dagstidrapport kan det hjälpa dig att identifiera tider på dagen som kostar dig pengar men inte ger lönsam försäljning. Ta sedan bort dessa tider från ditt annonsschema. Om du inte säljer en produkt online och inte kan optimera för lönsamhet, fokusera på de tider på dagen som genererar högkvalitativa leads.
Om du schemalägger dina Facebook annonser kan du minimera bortkastade annonspengar och spendera mer under dina mest lönsamma timmar.
Bonus Tips: När du har ställt in dina Facebook annonser på ett schema, välj den accelererade leveranstypen så att dina annonser visas så ofta som möjligt under dina bästa timmar. När du väljer detta tillvägagångssätt kan Facebook spendera dina pengar mycket snabbare så håll koll på dina annonsutgifter om du arbetar med en begränsad budget.
#4: Redigera Facebook Custom och Lookalike målgrupper
Du vet redan att Facebooks egna målgrupper och lookalikes vanligtvis överträffar sparade målgrupper och hjälper till att stärka ditt relevanspoäng. Om du vill förfina dessa målgrupper ytterligare, kombinera sparade målgrupperna med dina anpassade (custom). Dessa ultraspecifika hybridgrupper gör att du kan fokusera på dina mest lönsamma kunder.
Det första steget är att titta på hur din målgrupp presterar för närvarande. Öppna din ad set i din Ads manager. Klicka sedan på rullgardinsmenyn Översikt och välj Efter leverans> Ålder
Nu kan du se en sammanfattning av hur din ad set presterar mot olika åldersgrupper. Använd data från denna rapport för att förbättra dina anpassade eller lookalike målgrupper.
Du kan också anpassa dina målgrupper på andra sätt. Gå tillbaka till din ad set och titta på din könsuppdelning. Upprepa samma process som ovan, och om du ser en tillräckligt stor skillnad, överväg att skapa separata ad sets och annonser som kan tilltala varje kön. Detta är vanligtvis ett bättre tillvägagångssätt än att utesluta ett kön från helt och hållet.
Förutom att ändra ålder, kön, plats och språk, kan du också lägga till detaljerade inriktningskriterier för dina anpassade och lookalike målgrupper. Detta inkluderar att lägga till eller utesluta intressen, beteenden och komplexa demografiska data. Ju mer specifik din inriktning är, desto bättre kan du matcha dina annonser till din målgrupp.
När du gör dessa ändringar i din annonsinriktning måste du också vara medveten om din målgrupps potentiella räckvidd. En väldefinierad publik kan förbättra dina annonsresultat på Facebook, men om målgruppen är för liten kan annonsfrekvensen höjas. Slutresultatet kan bli ett lågt relevanspoäng, höga kostnader och dåliga resultat.
Slutsats
Den här artikeln ger dig fyra sätt att sänka din kostnad och maximera effektiviteten i din annonseringsbudget. Använd dessa i kombination med din övergripande strategi för Facebook annonser och du kommer säkert att spara pengar på dina kommande Facebook kampanjer.
Vad tror du? Vilket kommer du först försöka sänka dina Facebook annonskostnader med? Dela gärna dina tankar i kommentarerna nedan.