Inom kort så börjar en av årets viktigaste säljperioder för hela retailbranschen. Som vi alla vet så väljer kunden i allt större utsträckning att handla på nätet för att undvika den stress och trängsel som kan uppstå i en fysisk affär. Men hur gör den proaktiva e-handlaren för att förbereda sig på bästa sätt?
Här kommer en snabb checklista för dig att stämma av så att just din butik är optimerad för bästa möjliga utfall.
Erbjudande
För att nå en hög konverteringsgrad så behöver alltid erbjudandet ligga i linje med vad kunden förväntar sig eller rent utav överträffar kundens förväntningar. Idag, och särskilt under reaperioder, så ligger fokus oftast på priset. Ha stenkoll på vad dina närmaste konkurrenters prisstrategi är och har varit under året för att antingen matcha eller överträffa deras prisbild. Konverteringsgraden påverkas ju sen inte bara av ditt erbjudande. Gå in och gör några testköp för att se till att samtliga flöden fungerar som de ska. Produktbilder, produkttexter samt tydliga köpvillkor bör ständigt vara uppdaterade, särskilt nu inför mellandagsrean.
Läs mer: 26 tips om hur du skapar oemotståndliga erbjudanden
Se även: Strategi för hur du sätter rätt pris
Teknik
För att din webbshop ska fungera optimalt och inte få en ovanligt hög Avvisningsfrekvens så behöver du, i alla fall om du är en lite större aktör, ha koll på din tekniska prestanda när trafikmängden ökar. Har din hostingpartner tagit höjd för ökad trafik? Om inte så kan det komma att påverka din laddningstid vilket i sin tur kan ge din webbshop en högre avvisningsfrekvens samt gör att du inte bara förlorar kunder under kampanjen utan även framöver. Dagens kund är som vi vet otålig och ett dåligt intryck glömmer man tyvärr inte så lätt. Övrigt så bör du testa din e-butiks laddningstid rent proaktivt redan nu, så att du själv minimerar risken att tex bildkvalité samt upplösning på startsida påverkar laddningstid och försämrar kundupplevelsen.
Mer om ämnet: Hundratals tips hur lyckas med e-handeln
Tips: Gör besökarna till kunder genom konverteringsoptimering
Marknadsföring
Du har förhoppningsvis vid detta lag redan förberett både kampanjmaterial för SEM samt optimerat ditt nya content SEO-mässigt. Men, vad som också är viktigt är att det kampanjmaterial som du skapat är skapat på egna nya separata landningssidor. Detta gynnar din SEO då kunder har en tendens att återkomma till kampanjmaterial via länkar långt efter att kampanjen är avslutad eller inte lika framlyft. Google uppskattar allt relaterat material som får en hög clickrate så se till att du inte missar detta. För övrigt så gäller det att låta försäljning och Marknadsföring arbeta tätt ihop under mellandagarna. Ju bättre koll du har på vad du faktiskt säljer, desto snabbare bör du kunna agera på att tex Sms/ e-mailmarknadsföra de artikar som inte presterar lika bra försäljningsmässigt. Förbered redan nu allt content för tex ett Nyhetsbrev som ska skickas ut för att pusha på artiklar som inte sålt så bra. När du vet vilka produkter som det faktiskt gäller så ändra i din text och så har du sparat in några viktiga minuter/ timmar.
Sist men inte minst, se till att du har koll på vilka sökord som är viktigast för dig och att dessa genomsyrar både de landningssidor som jag hoppas att du skapat för dess produkter. Men, att dina SEM-annonser också är anpassade efter dessa.
Missa inte: Fler tips om marknadföring på internet
Guide: Hur du lyckas med din annonsering på Facebook
Logistik
Sista tipset gäller logistiken. En tät dialog med din logistikpartner så att de redan nu tar höjd för ökad bemanning för ev utleveranser samt en ökad returhantering ( normalt sett inom 1-2v när julklapparna börjar komma tillbaka). Här kommer dina köpvillkor vara väldigt viktiga och om möjligt så bör de viktigaste även lyftas fram på startsidan. Ju tydligare du kan vara mot kunden desto större tillit kommer kunden att känna mot dig och ditt företag.