Rekommendationssystem är riktigt hett just nu. På företagsinkubatorn LEAD hittar vi företaget Comordo som erbjuder innehållsleverantörer rekommendationsdata, personalisering av innehållet.
Comordo utvecklar algoritmer för att ta fram personliga förslag av vad konsumenter kan tänkas vara intresserade av, baserat på deras historik. Ett exempel är e-handelsföretaget Adlibris, som har en mycket omfattande produktkatalog. Det blir svårt för kunderna att hitta rätt om de inte vet vad de vill ha.
Lyssna på podden här:
Med avancerad matematik analyseras kundbeteendet
Resultatet blir relevanta förslag och rekommendationer på andra produkter konsumenten kan kan vara intresserade av.
När Adlibris började använda Comordos rekommendationssystem ökade klickfrekvensen med åtta gånger. Konverteringen ökade med fyra gånger.
Det behövs inte så mycket data som man kan tro för att rekommendationssystemet skall fungera. Det räcker med ett kund ID och ett produkt ID. Produkterna kan förses med metadata så att algoritmerna kan ge större spridning i rekommendationerna.
Vi behöver inte veta så mycket om konsumenten. Det är bra men inte nödvändigt, säger Niklas Ekvall.
Comordo riktar sig framförallt till on demand tjänster och e-handel. Det finns dock ett antal system redan för e-handel så det är inte Comordos primära fokus. Du är alltid inloggad i On Demand tjänster och det gör att kunden är identifierad från början, vilket inte alltid är fallet inom e-handel.
De som ligger i framkant inom rekommendationstjänster är Netflix, Amazon och Spotify. Alla dessa har interna resurser för att utveckla algoritmerna. Anledningen är att det helt enkelt inte gått att köpa denna tjänst.
Netflix och Spotify lägger ner enorma pengar på dessa system, säger Niklas. Spotify köpte nyligen ett rekommendationsföretag för en halv miljard kronor. Det visar hur viktigt personifiering är för dessa företag.
Spotify har miljontals låtar, och alla dessa kan inte visas i en app. Därför måste det finnas urvalsalgoritmer, säger Niklas. Görs detta bra blir konsumenterna nöjda, och kommer tillbaka.
För Comordo är utmaningen inte själva produkten, det är att nå ut till rätt kunder och få dem att köpa detta. Att hitta partners som kan hjälpa oss att skala upp bolaget kommer att bli väldigt viktigt. Vi känner att produkten är viktig för framtiden, allt fler pratar om det och vi kommer bara att se mer av den, säger Niklas Ekvall.
Vi skall vara tacksamma för det Netflix och Spotify gör. Det skapar ett behov hos konsumenter av att få personaliserad information även på andra ställen, tror Niklas.
Här är samtliga poddar från Entreprenörsdriv: