Många är företagare är lockade av att starta onlinebutiker idag, av olika anledningar. Vi handlar allt mer på nätet så det finns goda möjligheter att bygga sin verksamhet där om man är tar reda på vilka förutsättningar som krävs för att få bra nätförsäljning och villig att lägga tiden som krävs för att lyckas. Här ger Sadat Tokhi, som driver webbutiken Diamonddreams.se sina bästa tips till dig som har intresse av att själv starta en verksamhet på nätet.
Sadat Tokhi, kommer från Afghanistan men har bott i Sverige mer än 20 år. Han har nyligen startat eget, vid sidan av sin ordinarie anställning som IT-konsult, i form av att via sin webbshop, sälja ringar som är lite mer exklusiva och annorlunda än de som erbjuds hos de smyckeskedjorna.
- Jag har valt att sälja ringarna online av diverse anledningar varav de två absolut främsta är att det ska vara billigare för slutkunden då vi slipper kostnader för lokalhyra, lagerkostnad, personalkostnad etc. Och dels för att jag ska kunna kombinera det med mitt jobb som IT- konsult, säger Sadat.
Det är just att man kan kombinera en anställning med att driva eget via nätet som intresserar många, eftersom det är en trygghet att starta verksamhet och samtidigt ha en lön i grunden. Dessutom krävs det även ofta lägre investering om man säljer via nätet eftersom man inte måste lägga mycket pengar på lokalhyra, butiksinredning, varor, samt anställda som ska bemanna butiken när du själv inte kan och så vidare.
Gör en bra omvärldsbevakning
Innan Sadat bestämde sig för att starta eget så gjorde han sin läxa. Han efterforskade marknaden i Sverige i ett par månader. Frågorna som han ville ha svar på var många.
Hur ser utbudet ut? Hur ser efterfrågan ut? Vad ligger priserna på? Finns det plats för fler aktörer på marknaden? Kan jag sticka ut från de andra på något vis. Kan jag kombinera det här med mitt vardagsjobb?
- Det var en del av frågorna som jag försökte besvara så bra som möjligt innan jag gav mig in på att starta eget. Jag anser att det är viktigt att vara påläst för att slippa överraskningar. Det är omöjligt att förutse allt som kan hända men det hjälper att vara förberedd, på det viset sparar man både tid och pengar, säger Sadat.
Givetvis så finns det även nackdelar också med att ha nätförsäljning, fortsätter han. Till en onlinebutik är jag som företagare beroende av att få stor tillströmning av kunder till min webbshop. Det åstadkommer jag genom att göra reklam på Facebook, Google, Blocket eller andra medier och en del av denna reklamen kostar en hel del pengar om det ska ge bra effekt. Det kan kosta mycket pengar att nå ut till rätt kundsegment, menar Sadat.
- Det gäller också att vara trovärdig som leverantör, då det kan kännas tryggare för kunden när de kan besöka en fysisk butik och få hjälp med ett köp. Det krävs tid och god service för att bygga upp ett gott rykte och varumärke, på nätet så att kunderna känner sig säkra och nöjda med sitt köp.
Nätförsäljningen kommer att öka framöver
Redan idag kan man beställa det mesta online och jag tror att det kommer öka ännu mer i framtiden, menar Sadat. Det är enkelt och bekvämt att handla i tryggheten av sitt hem. Vardagen är stressfylld för de flesta i dagens samhälle och näthandeln bidrar till att minska stressen.
- Vid online shopping slipper kunden ta sig till butiken och de undviker rushtrafik. De slipper springa omkring och trängas med andra för att leta upp varan i butiken och slutligen så slipper de transporten av varan till hemmet. Dessutom har kunden, vid onlineshopping, möjlighet att snabbt kolla upp och jämföra priser och de får mer tid över till annat, så det finns många fördelar för kunden, säger Sadat.
Till dig som drömmer om att starta upp en webbshop har Sadat, många bra tips:
Lägg tid på att undersöka marknaden noggrant, för att vara säker på att er vara eller er produkt har en chans att slå sig in.
Ska ni sätta upp en onlinebutik. så se till att satsa både pengar och tid på den. Kunden gillar när en webbshop är visuellt tilltalande, det är det visuella som får de att stanna kvar och utforska din webbshop.
Tillhandahåll så mycket information som ni kan om er produkt eller tjänst på er sida, så att kunden känner sig säker på att ni kan er sak.
Ha en budget för marknadsföring, det är A och O när det kommer till att sälja online.
Slutligen, ha passion och genuint intresse för det ni säljer.