Den nya tolkningen innebär att det lägsta priset som gällt under de senaste 30 dagarna måste redovisas för varje produkt i reklamblad. Enligt Andreas Strömberg, näringspolitisk chef på Svensk Dagligvaruhandel, och Henrik Ekelund, enhetschef för näringspolitik på Svensk Handel, är detta krav ”i praktiken omöjligt att uppfylla”.

– Utrymmet i reklamblad är begränsat, produktionstiden är lång och priser kan ändras innan bladet ens når hushållen. Konsekvensen blir att reklambladet riskerar att försvinna helt, skriver de.

Slår mot konsumenter och handeln

Reklamblad är en viktig informationskälla för många konsumenter, särskilt äldre och de som saknar internet, menar debattörerna. Utan reklamblad riskerar många hushåll att gå miste om rabatter och erbjudanden, vilket kan leda till högre matkostnader i en redan ansträngd ekonomisk situation.

De lyfter även fram att en riksdagsmajoritet tydligt markerat att livsmedel ska undantas från lagstiftningen och att det är viktigt att nya regler inte försvårar för matbutiker att sänka sina priser.

Vill se ändrad tolkning

Enligt Svensk Dagligvaruhandel och Svensk Handel går Konsumentverket längre än lagstiftarna avsåg. De påpekar att marknadsföringslagen redan innehåller undantag för medier med begränsat utrymme, som tv- och radioreklam, och anser att reklamblad bör omfattas av samma undantag.

Branschorganisationerna uppmanar därför Konsumentverket att revidera sin tolkning för att säkerställa att handeln kan fortsätta använda reklamblad som en marknadsföringskanal.

– Det måste finnas en balans mellan att ge konsumenterna relevant prisinformation och att möjliggöra rimliga marknadsföringsformer, avslutar de.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.