Online är vi alla lika stora!

Ett enmansföretag kan dra in miljoner genom en gedigen och väl utvecklad profilering som exakt fokuserar på målgruppens behov. Tillväxtpotentialen är enorm, det är kostnadseffektivt och intressant. Men släng de rosa glasögonen – du måste jobba smart för att nå dit, det sker inte per automatik bara för att man är online. Låt oss gräva fram vad du egentligen behöver göra för att bli framgångsrik med företagets webbutik.

Fysisk försäljning i annan tappning

Det är vanligt att man tror att nätet är gudabenådat och om bara man bygger en snygg och säljande webbutik så är saken klar. Möjligheterna är naturligtvis enorma och det är kostnadseffektivt – men konkurrensen har blivit stenhård och för att bli framgångsrik behöver du arbeta både strategiskt och medvetet med din målgrupp – precis som vid fysisk försäljning. Det är bara på ett annorlunda sätt. Man kan säga att det är fysiskt försäljning i en annan tappning där ny kunskap behövs för hur man ska effektivisera marknadsföringen.

Bli datadriven – och behovsdriven!

Om du inte redan är fullt ut datadriven behöver du definitivt bli det för att få framgång med din onlinebutik. Allting handlar om flöden. Du behöver känna till vilka som är din målgrupp, var på nätet de naturligt befinner sig och vilket beteende de har – framför allt vad som triggar dem. Ofta är det så att man upptäcker nya målgrupper och möjligheter när man expanderar till en webbutik eller öppnar något nytt online. Det kan vara människor som är intresserad av dina produkter men som har ett beteende som gör att de inte har upptäckt ditt företag förrän du öppnade din webbutik online.

Att samla in data och analysera utifrån rätt parametrar är nyckeln till framgång. Du behöver alltid analysera utifrån ditt mål – därför är det viktigt att webbutikens olika delar har ”avdelningsmål” och att butiken som helhet har ett prestationsmål. Mål måste finnas för att du ska kunna driva rätt trafik till din shop. Målen talar om vad du levererar och det du vill uppnå, vilket innebär att din målgrupp i allra högsta grad påverkar din målsättning eftersom den fyller ett behov. Att vara både datadriven och behovsdriven är hemligheten bakom försäljningsframgångar. Man kan inte bara ”tro” att produkter och tjänster säljer på samma sätt online som fysiskt – man driver inte business genom att skjuta från höften.

Placera dig i målgruppens flödesväg

Först behöver du ta reda på var dina köpare befinner sig, i vilka forum, i vilka grupper och i vilka sammankomster finns de? Ställa frågor, kommunicera direkt med dem och studera svaren och beteendet. Det kan vara så att de har gemensamma intressen, vilket innebär att du även kan gå in i dessa nya intresseforum och se om du kanske hittar en ny målgrupp. Väldigt ofta kan man bredda sin målgrupp genom att följa med i den befintliga målgruppens intressegrupper.

Lästips: 3 moment som upplevs som mest frustrerande vid nätbeställningar

Frågorna du ställer ska baseras på den riktning du vill ta, och detta i sin tur baseras på den position du vill ta gentemot konkurrensen. Detta innebär att steg ett blir att studera vilka konkurrenter du har på din produkt, om det finns substitut för den funktionen din produkt representerar och hur dessa syns online. Vilken typ av exponering och vad representerar deras varumärke? Du behöver positionera dig i förhållande till den tuffa konkurrensen online. En positionering innebär att kunderna särskiljer dig ur mängden av olika anledningar. Det är inte alltid produkten som skiljer aktörer åt, det är allt oftare kringsortimentet och hur aktören presenterar sitt varumärke. Varumärket är en del av det du vill prestera, det kunden triggas av och den positioneringen som är ”ledig” att ta. Alla svar du får, all data du samlar in, ligger till grund för hur du startar – och var du ska placera dig. Du kan se att målgruppen finns där och nu gäller det att konvertera den, det vill säga, skapa försäljning. Den största tillgången online är influencers, här finns ett naturligt flöde till den influencerns intresseområde och priset för att låta en influencer prata för din produkt är lågt.

Missa inte: 16 sätt att skapa leads, sälja mer och bygga varumärket med din sajt online

Placera dig i målgruppens flödesväg. Där de befinner sig naturligt kan du fånga deras uppmärksamhet med något de uttryckt att de gillar. Du får alltid bästa resultat om finns i deras flöden. Tänk på att detta i högsta grad är kopplat till psykologi. När du finns i flödet kommer kunden att krocka med dig flera gånger och kundens hjärna börjar processa dessa möten, intressera sig, så småningom söka upp ditt företag – men inte förrän i steg tre kommer försäljningen. Ju mer känd du är desto snabbare går det, men låt säga att produkten eller tjänsten är okänd, då behövs en upprepning i flödet just med de moment som triggar kunden.

Du kan finnas i flera flöden samtidigt, om mötet sker i flera olika arenor desto starkare blir igenkänningen med tiden. Tänk på att detta inte är en ”quick fix”, speciellt inte om produkten är ny – och du får absolut inte ligga kortsiktigt i flödet och sedan försvinna. Upprepning och långsiktighet är en kritisk faktor – under förutsättningen att din positionering är rätt.

Funnel eller plattform?

Det finns mängder av tips online för hur man bygger en funnel eller att man ska skapa en plattform för alla sina tjänster och produkter dit man styr trafiken. Det viktigaste är att kunden snabbt kommer till kärnan och inte behöver snurra runt alltför mycket – om det inte är ”resan” som är målet. En funnel innebär att man klickar sig fram mellan olika positioner som då måste vara högintressanta för att man ska låta sig ledas till kärnprodukten. Det har visat sig vara mycket effektivt att kunden kommer fram på första klicket och då frontas med det budskap som baseras på den data som insamlats om kundens beteende och gillande.

Att optimera sökfunktioner har blivit allt viktigare, det kan innebär exempelvis att placeras högt i en sökmotor. Att nyttja nätets all fördelar och styra trafik är en specialkunskap som man kan addera, det vill säga ta hjälp av en SEO (search engine optimizer) eller en SEM (search engine marketer). När man samverkar med en SEO kan man exempelvis titta på vilka sökord som är de mest sökta på Pinterest eller Facebook, eller de sökord som passar exakt för det varumärke vi byggt. Om man sedan använder ord i sitt innehåll som är frekvent sökta på ökar man möjligheten att bli sedd. En SEO kan också bygga bakdörrar, det vill säga länkar från andra sajter och styra trafik till ditt företag – det finns flera olika saker en SEO kan göra för att hjälpa till. Men du måste naturligtvis ha en strategi på plats och ha samlat in data.

Relaterat: Enkla sätt att öka din konvertering för att få fler köp och leads

Tydlighet säljer

Designen av webbutiken ska vara tydlig – tydligt mål – tydligt erbjudande. Det finns mängder av supersnygga sajter, men de är inte alltid säljande. Man tilltalas av dem för att de har hög coolfaktor och snygg design, men den är inte strategiskt byggd och inte funktionell. Det ska tydligt synas, vid första anblicken, vad fördelen med din produkt är eller vad den löser om det är en sådan produkt. För den som vill ska det alltid finnas mer djupgående information, och köpprocessen ska vara busenkel och snabb. Vissa e-handlare sänder ut korta frågor via sms, och det är otroligt många människor som svarar att enkelhet och snabbhet i köpprocessen är avgörande – de flesta vill klicka in och klicka ut, men den som vill titta mera ska också kunna göra det i en underlänk. Lägg aldrig för mycket text i fronten, det kan skada tydligheten.

Din webbutik måste också vara mobilvänlig/mobilanpassad. Majoriteten surfar på mobilen idag och upp emot 70% går in på sajter från mobilen vilket gör att anpassningen till mobil är ännu viktigare än någonsin. Tre av de största framgångsfaktorerna är följande:

  • Låg kostnad för kundrekrytering
  • Högt antal återkommande kunder
  • God marginal i din business

10 vassa tips

1) Tydlig och förtroendeingivande logo – varumärket

2) Krydda med deals, freebies och kanske fri frakt

3) Senaste nytt och mest populära produkterna frontas gärna och med reviews (kundutlåtande)

4) Speciella profilerade egna märken, eller märkesprodukter

5) Enkel shopping-cart (kundvagn), en log in box och en sökbox

6) Ikoner för olika betalsätt som fungerar för målgrupperna

7) Sociala media länkar – samverka gärna med influencers

8) Telefonnummer och online chatt 

9) Om du har återförsäljare kan du ha en ”store locator” funktion

10) Trustmarks – för förtroendet

Ordförklaring:

SEO = Search Engine Optimizer, specialiserad på tekniker för att en sida ska rankas högt i sökning och växa organiskt.

SEM = Search Engine Marketer, specialiserad på marknadsföring via annonser i sökmotorer.

Funnel = Sales funnel, en automatiserad process som attraherar besökare till webbplatsen och engagerar dem för att konvertera dem till köpkandidater.

Targeting = Fokusera på en specifik målgrupp genom vissa åtgärder.

Content = Innehåll.

Freebie = När besökaren erhåller en gratisprodukt eller tjänst/ nedladdning.

Reviews = Utlåtanden.

Store locator = Används för att lokalisera en shop eller olika webbplatser.

Trustmarks = Liten image som är ditsatt av en extern köpare eller partner McAfee, Verisign, BBB, TRUSTe, GeoTrust, etc. Skapar en trygghet för besökaren som då förhoppningsvis handlar mer.

Text av Kee Bergman

Läs vidare: 3 strategiska säljkanaler för en framgångsrik e-handel

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.