Var kunnig
Som e-handlare vill du kunna så mycket som möjligt om din marknad. En webbutik är precis som vilken annan affärsverksamhet som helst, och du är inte undantagen någon av affärsvärldens vanliga regler. Skaffa dig en klar bild över vad du säljer, till vem och vilka marknadsstrategier du vill använda dig av. Finns det ingen marknad för vad du säljer spelar det inte någon roll hur duktig du är på e-handel.
Var flexibel
En av e-handelns styrkor är möjligheten att snabbt göra stora ändringar i både webbutikens utformning och din affärsplan. Det är inte alltid dina kunder tycker om de produkter din leverantör vill sälja, och det är inte alltid som de du trodde var din största målgrupp faktiskt är det. Var flexibel och räds inte att göra ändringar i webbutiken. Flexibiliteten är en av e-handelns stora fördelar.
Bli vän med tekniken
Som e-handlar är du beroende av tekniska lösningar. Var inte rädd för att nörda ner dig ordentligt i tekniken och försöka förstå hur allting hänger ihop. Man behöver inte var någon programmerare för att lyckas med sin e-handel, men om man saknar teknikintresse överhuvudtaget så kan det bli tungrott att få snurr på verksamheten.
Bli vän med datan
Med en webbutik får du tillgång till mycket information kring dina besökare och deras beteende. E-Genom att använda informationen för att förstå dina besökare och ge dem vad de vill ha på ett så bra sätt som möjligt kan du skapa en god relation till dina kunder och förenkla för dem.
Stå på kundernas sida
En av de stora skillnaderna mellan e-handel och traditionell handel är kundernas makt. En missnöjd kund kan enkelt skriva en recension av din webbutik i sociala medier med en spridning som kan var a svår att föreställa sig. Genom att arbeta transparent och bemöta kritiska kunder kan du omvandla dessa till ambassadörer som istället sprider goda ord om dig och din verksamhet.