Du har säkert hört det förut, men det tåls att säga igen; fundera först och främst på vad du vill få fram med texten och vem du skriver den för. Vilka är målgruppen? Vad ska målgruppen känna och veta när de har läst klart?
Här är några goda råd som gör skillnad. Det fyra punkter med skrivtips som hjälper dig att skapa skarpare texter i marknadsföringssammanhang.
1. Tänk på tonen
Du har säkert själv stött på dem; texter som du knappt orkar ta dig igenom för att de är så tråkiga och lite för formella. Om skrivsituationen tillåter det är det är guld värt att utveckla förmågan att skriva med en lagom personlig och kreativ ton. Tänk på följande:
-
Skriv personligt och professionellt
Skriv inte som du pratar, men skriv däremot med en personlig och inte för invecklad ton. Använd hellre ord som ”vi”, ”du” och ”oss” än ”man”. Tänk också på att tonaliteten kan skilja sig mellan medier. Generellt sett brukar en mer personlig text vara att föredra på till exempel sociala medier, medan er officiella hemsida bör vara mer formell och rakt på sak.
-
Ställ frågor
Att ställa frågor är alltid bra, då det gör texten mer personlig och lättsam. Med frågor kan du dessutom skapa en igenkänningsfaktor. Inled till exempel texter med något i stil med följande: ”Har du också tröttnat på att...?” eller ”Tycker du om att…?”
-
Våga skriva med glimten i ögat
Att skriva lättsamt utan att det blir ploj är svårare än vad många kanske tror. I marknadsföringssammanhang kan du dock tjäna mycket på att våga skriva med glimten i ögat. Givetvis gäller det även här att fundera på sammanhanget – passar lekfulla texter i just detta sammanhang?
2. Använd klarspråk
Klarspråk är framför allt utformat för myndigheter, men även företag har mycket att lära sig av idén. Kort beskrivet handlar klarspråk om att alla ska ha rätt att kunna ta del av, och förstå, texter. Klarspråkare arbetar utifrån devisen att språket ska vara enkelt, vårdat och begripligt. I ett marknadsföringssammanhang kan det vara bra att ha i åtanke att inte skriva mer än vad som behövs, att förklara begrepp och termer som inte är självklara för den tänkta läsaren, att undvika långa och krångliga meningar samt att alltid disponera texten på ett logiskt och stringent sätt. Läs mer om klarspråk här.
3. Lär dig av copywriters och SEO-skribenter
Copywriters och SEO-skribenter (SEO står för search engine optimization och handlar om att få texten att ranka väl på sökmotorerna, t ex Google.) har gemensamt en känsla för hur man skapar en språklig stil, en teknik och ett innehåll som säljer. Kompletterar du din klarspråkade text med säljande faktorer bör din text bli lyckad!
Fler tips om copywriting av copywriters
Ett litet urval av punkter som copywriters och SEO-skribenter ofta arbetar med är följande:
-
Nyckelord och sökord
Nyckelord, eller specifika sökfraser, är de ord och fraser som den tänkta läsaren av en text kan tänkas söka på, exempelvis via Google. Försök definiera textens nyckelord och använd det/dem och snarlika ord/fraser flera gånger i texten, så ökar chansen att just din text lättare bli sökbar på internet. Kom ihåg att aldrig överanvända ord dock. Det ska vara naturligt.
-
Rubriker
Rubriker är inte unikt för copywriters och SEO-skribenter; journalister har också fått lära sig vikten av att skriva intresseväckande och informativa rubriker. Lägg ned lite extra tid på att hitta en bra, och gärna lite fyndig rubrik till texten. En genomtänkt rubrik kan ge flera hundra procent fler läsare.
-
Storytelling
Om skrivsituationen tillåter det kan storytelling vara ett effektivt sätt att skapa intresse hos läsaren på. Genom att berätta en historia om företaget med igenkänningsfaktor blir upplevelsen garanterat starkare för, och ihågkommen av, läsaren.
Lästips: Storytelling som marknadsföring
-
Visuellt tilltalande text
Att göra en marknadsföringstext visuellt tilltalande kan vara helt avgörande för huruvida mottagaren kommer att läsa den eller inte. Visuellt tilltalande texter handlar inte bara om bilder, utan också om en snygg och enkel design, ett passande typsnitt, inte för långa paragrafer samt användning av till exempel punktlistor.
-
Innehåll är kung
Kommer av engelskans content is king. Detta har det pratats om så länge sökmotorerna har gått att lita på någotsånär. Det syftar på att många, längre och mer välskrivna texter ger mer trafik till en hemsida. Det gäller framförallt texter som innehåller mycket kunskap, fakta, reflektioner och ett varierat språk. Det finns andra faktorer som också påverkar hur många sökträffar artikeln får men just detta är en viktig del. Förklaringen är nog ganska logisk; det krävs mer av skribenten i både tid och erfarenhet att skapa en sådan text. Det premierar Google.
Här finns alltså en utmaning. Korta och kärnfulla texter är oftast att föredra för läsaren på internet, medans längre texter rankar bättre. Du får helt enkelt med fingertopskänsla avgöra vad du tror passar. Vem du skriver för och dess syfte bör avgöra längden på texten.
4. Stavning, grammatik och styckeindelning
Vi har varit inne på det lite under klarspråk och det kan låta självklart, men korrekt stavning och grammatik samt en logisk styckeindelning är A och O för hur din text kommer att uppfattas utifrån. En text med många språkliga missar är dels svårare att läsa och dels riskerar den att uppfattas som oseriös och slarvig. Använd rättstavningsfunktionen i ditt skrivprogram och låt om möjligt andra läsa dina texter innan de publiceras. Ju fler som har granskat texten, desto mindre är risken att den innehåller grammatiska och språkliga fel.
Dela gärna om du gillar den.
Lycka till med dina framtida texter!