Thailand är ett populärt resemål bland svenskar och européer och vi vet att många har som dröm att kunna starta igång en egen verksamhet där.
De startade import och försäljning av båtar och godis i Phuket, Thailand
Vi har nu tillsammans med Svenska Exportrådet samlat ihop information, intervjuer och tips på affärsmöjligheter så att du kan börja planera dina utlandsaffärer på en gång. Vi kommer även att följa upp detta med en mängd affärsidéer som du kan driva från vart du vill i världen, med en dator och internet som enda verktyg. Vi börjar med Thailand då det är ett av de hetaste länderna och som troligtvis flest svenskar önskar flytta till.
Fakta om Thailand
Kort om landet: Ett enhetligt thailändskt rike grundades i mitten av 1300-talet. Känt som Siam fram till 1939 är Thailand är det enda sydostasiatiska land som aldrig har tagits över av en europeisk makt.
Huvudstad: Bangkok (Bangkok har även ett längre ceremoniellt namn på hela 170 tecken vilket gör det till världens längsta ortsnamn.)
Officiella språk: Thailändska
Valuta: Thailändsk Baht (THB)
Befolkningsmängd: 65,905,410
Landyta: 511,770 km² (Sverige: 410,934 km²)
Huvudsaklig export: Textilier och skor, fiskeprodukter, ris, gummi, smycken, bilar, datorer och elektriska apparater.
Huvudsaklig import: Kapitalvaror, halvfabrikat, råvaror, konsumentvaror och bränslen.
Skoj fakta du kanske inte visste:
- I världsbankens ranking där de listar vilka länder som underlättar mest för affärsverksamheter rankas Thailand en plats efter Sverige (Världsbanken 2008).
- Tidningen ”The Economist” rapporterade i april 2008 att den genomsnittliga lönen i Thailand är lägre än i Kina.
- Under 2007 reste mer än 380 000 svenskar till Thailand vilket gör det till det mest besökta resmålet utanför Norden.
- Thailand är en av de fem största exportörerna av mat i världen med mer än 10 000 livsmedelsbearbetningsföretag.
Affärsmöjligheter i Thailand
Vi frågade Exportrådet, som finns på plats i Thailand, frågor rörande hur det är att starta och driva ett företag i Thailand. Förhoppningsvis kommer dessa svar att hjälpa och inspirera dig. Svaren kan du ha nytta av oavsett om du vill starta eget på plats, flytta er nuvarande verksamhet, börja importera eller exportera från/till Thailand eller på annat sätt göra affärer i landet.
1. Vilka är de största skillnaderna med att göra affärer i Thailand jämfört med Sverige? Har ni något konkret exempel?
Det finns många skillnader mellan att göra affärer i Sverige och i Thailand. Var artig, vänlig och le ofta då thailändare lägger stor vikt på om de gillar personen eller inte. Thai människor är flexibla men gillar inte aggressiva eller hetsiga människor. Undvik konfrontation och aggressiva ord. Goda relationer är viktigt för att lita på varandra. Flera möten kommer att krävas (t.ex. middag, golf m.m). Thailändare säger sällan "nej" direkt, men kan i stället säga - "vi är inte redo att göra affärer än". Låt dig inte avskräckas av detta. Erbjud istället fler möten för att ytterligare utveckla relationen, eller bjud in dem till ert företag.
2. Vilka vanliga misstag är det som svenskar begår?
Företag som misslyckas eller inleder ett samarbete med en dålig partner har vanligtvis inte gjort sina läxor. Som företagare måste man ägna betydande tid till att förstå hur den thailändska marknaden fungerar och vad som krävs för att bli framgångsrik. Om du ska inleda ett samarbete med en affärspartner bör du alltid utvärdera flera olika. Främst för att förstå marknaden och partnerns möjligheter att sälja produkterna eller tjänsterna.
3. Vilka är oftast de största utmaningarna för den som gör affärer och driver företag i Thailand?
Språket är en utmaning i Thailand. Många människor talar inte engelska och det kan även vara en utmaning att hitta information på engelska på Internet. Graden av talad engelska bland ledande affärsmän är i allmänhet är bra, men inte bland större delen av befolkningen. Kulturen i Thailand är också mycket annorlunda jämfört med Sverige. Om man inte spenderar tid för att förstå den kan det vara svårt att göra affärer här.
4. Finns det några vanliga myter om landet?
Den största myten är att Thailand bara är vackra stränder. Thailand har ett myllrande näringsliv med många entreprenörer. Bara för att ge några exempel: Thailand är världsledande inom jordbruk- och livsmedelsindustrin. Landet är även världens största producent av lätta lastbilar och hårddiskar till datorer.
Mina bästa tips för att driva företag från paradiset
5. Är klädseln viktig på ett affärsmöte?
Klädseln i Thailand är konservativ. Skjorta och slips är ok för mötet med mellanchefer, men för ”viktigare” möten så rekommenderas kostym. Byxor för kvinnor är ok, men inga ärmlösa toppar.
6. Kan vem som helst starta ett företag i Thailand eller krävs det särskilda tillstånd?
Villkoren för att starta företag skiljer sig beroende på bransch, typ av verksamhet och storlek på verksamheten. Det rekommenderas att du diskuterar detta med någon med kunskap, t.ex. Svenska Exportrådet, Thailand Board of Investment (BOI) eller en respekterad advokatbyrå.
7. Inom vilka affärsområden eller sektorer är den största potentialen för utländska företag? Vilka marknader är heta?
För svenska företag ser vi den största potentialen för medicinsk teknik och utrustning, jordbruk, energi och turism. Det finns också en stora möjlighet inom tillverkningsindustrin och att köpa och importera produkter från Thailand.
8. Har ni andra tips till företag som vill starta eller flytta sin verksamhet till Thailand?
Om du planerar att sälja produkter eller tjänster i Thailand genom en distributör eller annan partner, se till att DU väljer din partner och inte tvärtom. Utvärdera flera potentiella partners och ta under processen hjälp av människor som känner till det thailändska språket. Att bara förlita sig på engelska Internetkällor för att hitta en affärspartner eller på samma sätt försöka förstå sig på branschen, ger oftast en dålig bild av verkligheten.
9. Varför anser ni att Thailand är ett bra land att göra affärer i och hur ser ni på framtiden?
Thailand är ett industrialiserat land som går igenom en förvandlingsfas. Under tider av förändring uppstår många nya affärsmöjligheter. Det finns t ex fortfarande många produkter och tjänster som behövs i landet.