Vad är pitch deck?

En pitch-deck är en presentation, vanligtvis skapad med PowerPoint, Keynote eller ett liknande program, som ger en översikt över ditt företag. Den används ofta i möten med potentiella investerare, kunder, partners och medgrundare för att på ett kortfattat och engagerande sätt presentera din affärsidé. Huvudmålet med en pitch-deck är att få din publik intresserad av ditt affärsförslag och att uppmuntra dem att delta i vidare samtal.

En pitch deck går också att ha som grund för en företagspresentation som exempelvis kan mejlas till potentiella partners före eller efter ett samtal eller möte. Då är det vanligt att skicka den i PDF-format.

Pitch deck på svenska är detsamma som en kort presentation.

Innehåll i en pitch-deck

En pitch deck kan innehålla olika punkter beroende på vem den ska presenteras för. Här är några vanliga.

  • Rubrik: Välj en slående rubrik.
  • Elevator Pitch: En kort, övertygande introduktion av ditt företag för att väcka intresse. Hisspresentation kallas det på svenska.
  • Problemformulering: Beskrivning av problemet ditt företag avser att lösa.
  • Lösning: Hur din produkt eller tjänst löser det identifierade problemet.
  • Marknadsstorlek: Information om den marknad du riktar dig mot och dess potentiella storlek.
  • Affärsmodell: Hur ditt företag kommer att tjäna pengar.
  • Underliggande teknik eller unikt säljargument (USP): Vad som gör din produkt eller tjänst unik och värd att satsa på och ta på allvar. Mer om hur du formulerar en USP.
  • Marknadsföringsstrategi och försäljningsstrategi: Hur du planerar att locka kunderna på marknaden, få dem att köpa, samt hur du ska behålla kunderna över tid.
  • Konkurrentanalys: En analys av dina konkurrenter och dina fördelar över dem. Här kan vara smart att lyfta in en SWOT-analys för att visa att du tänkt igenom ditt företags styrkor och utmaningar.
  • Budget: Viktiga finansiella detaljer, inklusive prognoser, budget för kostnader och aktuell finansiell status.
  • Vårt team: Information om de viktigaste medlemmarna i arbetsgruppen, deras roller och bakgrund. Finansierare tittar mycket på vilka som ligger bakom ett företag eller en affärsidé innan de placerar sina pengar.
  • Finansieringsbehov: Hur mycket finansiering du söker och hur du planerar att använda pengarna.
  • CTA (Call-to-action): En CTA är en uppmaning till handling för den som läser eller får en pitch deck presenterad för sig. Försök skriva en engagerande mening eller två som får intressenten att agera. Inkludera dina kontaktuppgifter.

Designen och innehållet i en pitch deck bör vara tydlig, koncis och visuellt tilltalande, och effektivt förmedla din affärsidé utan att överväldiga publiken med för mycket text och detaljer.

Tanken är att skapa tillräckligt med intresse för att leda till mer detaljerade diskussioner och förhandlingar.

Tips för att formulera en vass pitch deck

Här är några tips du ska tänka på. Det är vanligt att startups och företag missar dessa saker när de skapar sin pitch deck.

  • Fokus på din målgrupp: Att designa en pitch deck för din publik, de du vill nå ut till, är avgörande. Sätt dig in i mottagarens situation och fundera på vad de troligen vill se och läsa om.
  • Fokusera på ditt budskap: Berätta bara vad du behöver säga. Tiden räcker inte till långa historier, håll dig kortfattad.
  • Visa korrekt och relevant information till din publik: Har du koll på dina intressenter, investerare, affärsänglar eller vilka det är som du ska presentera för? Det är viktigt att du har koll så du inte lyfter fram saker i din pitch deck som inte stämmer eller är relevant. Var ärlig i allt du säger eller skriver.
  • Använd data: Bland det viktigaste i en pitch deck är siffror och data. Varva siffror med känsloargument och använd storytelling och visuella effekter för att framkalla känslor som får åskådaren att agera.
  • Se till att ditt deck ser bra ut: Håll dina bilder enkla och visuellt tilltalande.

Lycka till med din pitch deck!


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.