Du har säkert hört det förut, att du ska hitta din unique selling point (förkortat USP). Men du har kanske lite svårt att sätta ord på vad det är som gör dig speciell eftersom många av dina konkurrenter gör i stort sett samma sak som du gör. Ja, i stort sett. Men finns det en skillnad är det den ska du ska trycka på i din marknadsföring. Även om ni erbjuder exakt samma tjänster eller produkter ska du ändå kunna hitta din speciella USP. Nu får du receptet!
Hitta alla dom små sakerna som du gör eller har som dina konkurrenter inte har. Du tror kanske inte att det är något särskilt men ofta är det små detaljer som gör att vi väljer en leverantör över en annan.
Det kan vara att du:
- Erbjuder gratis parkering och att det är lätt att på en parkeringsplats
- Bor utomlands och därför arbetar på nätterna
- Pratar ett ovanligt språk
- Har en webbshop och samtidigt erbjuder att kunderna själva kan komma och hämta sina varor (och få varorna snabbare och spara pengar på frakt)
Gör en lista och bli inspirerad. Listan är längre än du tror och du kommer bli glad av att göra den.
Låna min USP
Jag gjorde min lista i somras och noterade att en av mina USP’s är snabb svar- och leveranstid. Jag svarar på alla mina mails under loppet av en, max två vardagar, löser mindre uppgifter i loppet av få dagar och levererar större jobb (så som hela hemsidetexter) på få veckor. Det kan många av mina konkurrenter inte konkurrera med.
Och det gick jag och funderade på nere i Frankrike och tänkte att det var för lätt att ska skulle kunna slå flera av mina konkurrenter på något som varken handlade om pris, kvalifikationer eller originalitet. Och ja, det är lätt. Därför har jag omstrukturerat efter att jag kom hem.
Nu är jag ännu mer noga att organisera min dag så att jag har nog med buffertid att behålla den korta svarstiden. Jag har en till tre timmar dagligen där jag inte har planlagt något. Här kan jag svara på e-mails, prata i telefon eller lösa uppgifter som inte var planerade. Och om världen är tyst en dag kan jag alltid göra några av mina egna arbetsuppgifter (skriva nyhetsbrev, uppdatera min hemsida, ta hand om mitt nätverk, utveckla min verksamhet – du vet säkert vad jag pratar om).
Högst sannolikt kan du också organisera mer buffertid i din kalender. Och så kan du också slå dina konkurrenter i kort svarstid. Varsågod, där fick du en present.
Nu har du den första punkten på din lista med USP’s. Men det slutar ju inte här. Avsätt en dag till att göra listan längre. Den kan alltid utökas och kan vara bra att kika på om du har en tung dag. För du blir glad av att titta på det som du är särskilt bra på. Du hittar säkert – precis som jag – några bra punkter som du kan göra mer med så att dina särdrag blir ännu tydligare för dina kunder.