Att starta en food truck har de senaste åren blivit något av en trend och möjligheterna med denna affärsmöjlighet kittlar många äventyrliga entreprenörer.
Kanske har du också gått i dessa tankar?
Snabbmeny:
- För- och nackdelar med en food truck
- Regler och tillstånd för food truck
- Kostnader
- 6 goda råd inför uppstarten
- 9 tips för att marknadsföra din verksamhet
Fördelar och nackdelar med att öppna en food truck
Här är några fördelar och utmaningar som är viktiga att överväga innan du går vidare med ditt företag.
Fördelar med en food truck
- Rörlighet. Med en food truck kan du flytta din verksamhet från plats till plats. Är en plats dålig kan du byta.
- Du får se mycket. Att resa och jobba samtidigt är en dröm för många. Du kan även ta med bilen utomlands.
- Flexibilitet. Du slipper fasta hyreskostnader för lokal och annan utrustning.
- Vilka fler fördelar kommer du på?
Nackdelar med en food truck
- Konkurrens. Trenden med att starta food truck är tydlig vilket innebär ökad konkurrens.
- Regler och tillstånd. Det finns många regler att hålla reda på och kommunen där du vill stå kan neka tillstånd.
- Långa arbetsdagar. En food truck kan kräva många timmars arbete, inte bara med matlagning och servering, utan även förberedelser, letande efter platser, köra långa mil, städning, bokning av evenemang, med mera.
- Begränsat utrymme. Köket är litet och förvaringsmöjligheterna är ofta begränsade vilket betyder att det kan vara svårt att få med sig lager och reservutrustning.
Regler och tillstånd för att bedriva en food truck
När du ska starta en food truck gäller det att känna till reglerna som gäller och dessa kan variera beroende på vilken typ av food truck du tänkt dig: Storleken, vad som ska serveras, i vilken kommun du ska vara aktiv, varm eller kall mat, dryck, osv. Och de regler som gäller i en kommun behöver nödvändigtvis inte vara samma i en annan.
Det första du bör göra är alltså att ta kontakt med kommun och myndigheter för att se vilka tillstånd som behövs.
Du kan också med fördel logga in på Verksamt.se och använda deras checklista för att starta restaurang, café, food truck eller annan matserveringsverksamhet.
Serveringstillstånd
För att kunna sälja alkohol i samband med maten kan du ansöka om serveringstillstånd.
Nyttoparkeringstillstånd
Nyttoparkeringstillstånd används av företagare som använder ett fordon i sin verksamhet som tillfälligt behöver parkera på en plats. Det krävs alltså i många fall för en food truck. Nyttoparkeringstillstånd söks hos kommunen där du ska stå och sälja din mat.
Food Truck på en festival
För att stå på en festival med en food truck gäller det att vara ute i god tid och kontakta arrangörerna för att se vilka priser och regler som gäller. En del festivaler är populära och bokningen behöver ske lång tid i förväg.
Kostnad för att starta en food truck
Kostnaden för att starta en ambulerande verksamhet kan variera stort. Det finns begagnade fordon att köpa för ett par hundratusen, medan de stora och riktigt professionella med bästa köket på marknaden kan kosta långt över en miljon kronor. Även här gäller det att ha klart för sig vilken typ av mat man ska servera.
Börja sök på Blocket eller på andra ställen där de säljer fordon av detta slag.
Det tillkommer även kostnader för att söka tillstånd och hyra plats där du ska stå med din food truck.
Bränslekostnader, besiktning och service får du räkna med som extra kostnad.
6 tips innan start av verksamheten
Här är några ytterligare tips hur du startar din food truck och får den att locka till sig matglada besökare.
1. Välj bolagsform
Företaget kan bedrivas som enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag. Mer om hur du startar företag här och på denna sida hittar du en komplett guide hur du startar ett aktiebolag.
2. Koncept
Vi utgår från att du har koll på själva maten och drycken. Men däremot finns det alltid en rad sätt att vrida på affärsidén och konceptet.
Vad kan du göra för att just din food truck ska ta kunder från de andra på parkeringen?
Här är ett par saker du kan tänka på:
- Vad får dig att sticka ut? Om alla säljer samma sak så blir konkurrensen hårdare. Om du ska sälja korv, vad är det som gör dina korvar mer attraktiva än andras? Lyft fram detta i din marknadsföring och kommunikation.
- Studera hur andra gör. Gör en konkurrentanalys och undersök vad de som lyckas gör och på vilket sätt du kan låna idéer från dem.
- Marknadsaktiviteter. Finns det sätt att marknadsföra och synas på som gör att fler hittar till just din food truck? Kanske går det att ordna lokala samarbeten, event och jippon?
- Ljud och ljus. Att spela en viss musik, använda ett visst tema och använda ljus, ljud och dofter kan stärka och göra ditt koncept unikt vilket kan göra att fler vill komma och äta.
3. Livsmedelshantering
God hantering av livsmedel gäller i alla kök, så även i en food truck. Börjar ryktet spridas om dålig hygien, eller ännu värre, att kunder blir magsjuka, då är det inte mycket att göra. Här är några tips:
- Utbilda dig själv och din personal
- Betona anställdas hygien
- Ha koll på livsmedelstemperaturer
- Gå igenom utgångsdatum
- Var medveten om när potentiell kontaminering sker
- Framhäv renlighet för både personal och kunder
- Ta hand om avfall på ett korrekt sätt
- För ett register över varor och när nya behöver beställas
4. Tillstånd och försäkringar
Vi har redan nämnt tillstånd tidigare. Försäkringar är också något du behöver kolla över. Vårt tips är att kolla med ett försäkringsbolag och se vilka försäkringar som är lämpliga att teckna.
Du behöver även besiktiga bilen och ha koll på andra regler som kan gälla i just den kommun du tänkt att ställa upp vagnen i. Det kan krävas speciell brandutrustning. Alla dessa saker behöver du kolla upp noga så du slipper oväntade överraskningar eller böter.
5. Gör en affärsplan
Vårt tips är att göra en affärsplan där du räknar på kostnader och möjliga intäkter. Håller kalkylen?
En affärsplan kan göras på enkelt sätt eller mer avancerad, här kan du läsa mer om hur du gör en plan för din verksamhet.
6. Marknadsföring
Kanske har du världens bästa idé, men dessvärre kommer ingen känna till den om du inte satsar på marknadsföring. Och det bästa här är att kreativa idéer kan löna sig mer än en stor marknadsföringsbudget.
Om du ska stå på en festival, utanför ett event eller på annan plats där det är många människor i rörelse, kan mycket lösa sig självt. Men det går inte att ta för givet att kunderna ska ställa sig i kö vid just din vagn.
9 tips hur du marknadsför din food truck:
- Använd sociala medier. Uppmuntra kunder att tagga din vagn när de äter.
- Lotta ut gratis måltider till de som delar och skriver om dig i sociala medier.
- Lägg till ditt företag på Google my business och andra tjänster där du kan få betyg. Betyg är för många kunder den viktigaste parametern och avgörande om de ska välja din eller någon annan restaurang.
- Bygg en hemsida. Det behöver inte kosta så mycket. Här kan du ladda upp bilder, beskriva konceptet, datum och platser där du kommer att ställa upp, kontaktuppgifter, med mera.
- Visa upp att du och din vagn går att hyra till bröllop, fester och andra tillställningar.
- Skapa samarbeten. Kanske kan du samarbeta med musiker och konstnärer som samlas vid din food truck för att skapa liv och rörelse.
- Kontakta matbloggare och be dem testa din mat och skriva om dig.
- Dela ut flyers och kuponger för att dra kunder.
- Kör promotions, tex happy hour, brunch söndag eller något annat fiffigt.
Lycka till och dela gärna artikeln med andra!