Sociala medier skolan #3

Linkedin är världens största professionella nätverk. Plattformen ger en rad möjligheter för dig som företagare, t ex nätverkande, bygga det personliga varumärket, sälj och rekrytering. Mycket är dessutom kostnadsfritt.

I mina två förra inlägg berättade jag om potentialen i sociala medier, del 2 gav jag dig tips innan du börjar.

Linkedin grundades 2002 och har idag 610 miljoner användare i över 200 länder. I Sverige finns 2,5 miljoner medlemmar. Det som kännetecknar Linkedins medlemmar är att de använder plattformen i sin professionella roll antingen för att söka information eller att dela med andra. Enligt statistik från Linkedin använder t ex 94% av alla B2B-marknadsförare Linkedin jämfört med Twitter på 89% och Facebook och Youtube, båda på 77%. Kvaliteten på leads genererade på Linkedin är också högre än från andra plattformar.

Linkedin anses också av många vara det mest trovärdiga av sociala medier.

Du har säkert redan en personlig profil. Börja med att uppdatera den och lägg till ett foto på dig själv om du inte redan har det. Naturligtvis ska fotot återspegla det du vill i din profession och ska därför inte vara en badbild. Ha också en företagssida. Men det är från din personliga profil du gör inlägg, delar och lajkar eftersom sociala medier fungerar från person till person snarare än från företag till person. Det är du som delar (läs: ger) till ditt nätverk. Du måste ge innan du får.

Nyanställda, expansion, mässnärvaro. Javisst ska du berätta om dina och ditt företags framgångar. Och du kommer att få många lajks. Men som vi tidigare sagt i Sociala medier-skolan handlar det om att bidra med mer än att enbart berätta om sig själv för att få utväxling och engagemang. Du måste anstränga dig för att hitta en vinkel i dina inlägg som gör att målgruppen tycker det är viktigt att följa just dig. Är du t ex i en bransch där driftsäkerhet är avgörande kanske du ska förmedla insikter om hur man kan arbeta mera driftsäkert och därmed bli ett språkrör för den frågan. John Mellkvist som länge debatterat frågor kring ålderism och ålderssegregation är ett annat exempel. Han har länge konsekvent drivit frågorna i de sociala medierna och är idag efterfrågad debattör när det gäller åldersfrågor och arbetsmarknad generellt.

Linkedins algoritmer premierar egenproducerat material. Likaså bilder och rörlig media.  Se till att dina kontakter stannar på Linkedin istället för att länka dem till andra plattformar och hemsidor.

Så vill du få ut mer av din Linkedin måste du göra mer än att lajka, dela och kommentera andras inlägg. Du måste lägga ner lite tid. En rimlig ambitionsnivå till att börja med är två egna inlägg i månaden. Lägg ut dina inlägg på vardagar under kontorstid. Använd hashtags (#).

Som egenföretagare eller entreprenör kanske inte din budget är jättestor. Med Basic-konto som är kostnadsfritt kommer du långt. Börja med att maximera det. Ytterligare har Linkedin Premium-konton för t ex jobbsökare, säljare och rekryterare som man får betala extra för. Rätt använda är de kostnadseffektiva.

Avslutningsvis, definiera vad du vill med Linkedin. Det styr vem du vill nå, vilket innehåll du ska dela och hur mycket tid du bör lägga ner.

Sen kör igång. Testa, följ upp och testa igen.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.