Många entreprenörer och företagare känner osäkerhet inför att använda sociala medier i sin professionella roll. Men man behöver inte vara Blondinbella eller ett storföretag för att få utväxling. Men eftersom det du gör blir publikt, finns det skäl att tänka till före. Här är några allmänna råd.
Del 1 tog jag upp den ofta outnyttjade potentialen i sociala medier.
- Sätt rätt förväntan. Definiera vad du vill uppnå med dina aktiviteter i sociala medier oavsett om det är ”hitta kunder” eller ”bygga nätverk”. Var realistisk.
- Vem vill du nå? Även om du har många följare/vänner/kontakter innebär det inte att alla av dem är din målgrupp även om de ser dina budskap och inlägg. Att de närmast sörjande lajkar kan ju vara trevligt och det bidrar till spridningen, men det är antagligen inte dem du vill nå egentligen.
- Vilket innehåll (content) vill du dela och vad aktiverar målgruppen? Det här kräver en del eftertanke. Att enbart prata om dig själv, ditt företagande och vad du gör skapar sällan det engagemang som är själva grejen med att finnas på sociala medier för dig som företagare och entreprenör.
- Skapa värde för mottagaren. Att lägga upp text och bild på dig när du är på mässan i Frankfurt visar att du är en person som vill ha koll men värdet för mottagaren är ganska litet. Genom att lägga till ”när jag var här för två år sedan pratade alla digitalisering. Nu handlar allt om hållbarhet” har du förmedlat något av värde. Svårare behöver det inte vara.
- Bestäm vilka plattformar som passar bäst för ditt syfte. Äger du en kedja av skönhetssalonger är Instagram ett självklart val medan komplexa B2B-tjänster bäst diskuteras på Linkedin. Försök inte göra allt överallt till alla på en och samma gång.
- Affärsmässig, informell, insiktsfull, personlig… Försök hitta en ton som är din och håll dig till den. Blanda inte ihop privat med professionellt av den anledningen att mottagaren inte kommer att förstå vad du vill. Det som i ett sammanhang kan verka avspänt eller charmigt, blir i ett annat bara tramsigt. Här går många fel.
- Gör ett kalendarium. Avsätt tid. Försök att göra minst två egna inlägg i månaden. Är ditt syfte att professionellt använda sociala medier är det meningslöst att ostrukturerat göra inlägg då och då. Det kommer inte att ge någon effekt.
- Pröva dig fram och se vad som fungerar. Var uthållig.
- Kom igång.