För ungefär ett år sedan, fick hon i uppdrag att hjälpa småföretagare med sin marknadsföring.
Annika fick idén att använda sig av Instagram för att på det viset nå ut med företagens budskap.
Underlättar marknadsföringen
Den största fördelen med att marknadsföra sig på Instagram är att man slipper skriva en massa text och på det viset går själva förloppet från start till synbart resultat mycket snabbare.
Ett bra tips för att bygga en god relation mellan företag och följare är att visa upp sitt företag. Gärna vad som händer bakom kulisserna. Till exempel personal och lokaler men även händelser som sker på företaget.
För att snabbt kunna få en relation till sina följare, är en professionell bild en av grundstenarna, då Instagram handlar om att bygga relationer.
- Som storytelling via bilder, konstaterar Annika.
Folk älskar att se vem som står bakom och vad som händer på företaget.
Det ser man även på skvallerpressen och annan media, så att visa upp sitt företag, vem man är och vad som sker är något som många tycker är väldigt spännande.
- Bjud på din personlighet och visa vad du håller på med. Visa din vardag helt enkelt, råder Annika.
Vanliga misstag
Ett av de vanligaste misstagen när man börjar med Instagram är att man inte är regelbunden. Många börjar med den allra största ivern och slutar lika tvärt.
Men det finns ingen quickfix när det gäller Instagram. Att tro att man ska få flera hundratals följare med en gång kan man glömma.
Det är viktigt att redan från början spika en strategi och sedan regelbundet följa den.
Fler tips om marknadsföring för företaget
Hoppa inte över utan jobba fem dagar i veckan med ditt Instagram konto. En bild om dagen räcker, det är kontinuiteten som är viktigt.
- Man tappas lätt bort om man inte är ihärdig, varnar Annika.
Var konsekvent
Men hon poängterar också att man ska vara konsekvent och visa det som följarna vill se. Blanda inte in en massa andra bilder utan håll dig till bilder om företaget.
Lägg inte upp många bilder på en gång utan det är bättre att hålla sig till en bild.
Tipset som Annika vill ge är att man använder en tredje parts app och gör ett kollage eller lägger upp en trevlig film av alla bilderna.
- Detta för att inte fylla följarnas flöde, säger Annika.
Bilder med blå färg går bra
Det finns undersökningar som visar på att bilder med blå färg går väldigt bra.
Det kan vara värt att lägga upp bilder med till exempel motiv som hav eller blå blommor.
- Jag kan få upptill 20 procent mer likes på blåa bilder, menar Annika.
Profilbilden är företagets ansikte
Visa gärna dig själv på bilderna men låt en proffsfotograf ta profilbilden. Det är ju den som följarna ser först och är företagets ansikte utåt.
Men bilder där du själv, med humor och energi medverkar, är bara trevligt och visar på att man är dynamisk och står för sitt företag.
- Sträck upp armarna i luften och le, då får du mycket engagemang, menar Annika.
Hashtagga på rätt sätt
Lär du dig hashtaga på ett riktigt sätt så kommer du att nå fler med ditt budskap. Mellan sju och tolv hashtag per bild sägs vara det optimala.
Blanda gärna populära hashtag med unika. Du kan har din egen hashtag, som är speciell för ditt företag.
Viktigt är att det ska vara relevanta för att undvika spam.
- Sätt dig gärna ner med din kund och leta efter nyckelord som du kan använda dig av, föreslår Annika.
Prova dig fram
Titta på ord och ändelser som till exempel "småföretagare." Se om det är många som har använt den hashtagen.
Titta om där finns ord eller ändelser som hänger ihop med det.
På det viset hittar du hashtags och bilder och kan ta hjälp av det för att se hur det har blivit gjort.
- Testa med ett par hashtags i en vecka för att se vad som händer. Sedan byter du, råder hon.
Engagera dig
Engagemang på alla sociala medier är viktigt. Det innebär bland annat att svara på kommentarerna på dina bilder.
Men det är lika viktigt att man själv går in och kommenterar de bilder andra lägger ut.
- Lägg gärna tio minuter per dag med relevanta kommentarer till dina följares bilder. Det ökar chansen att fler vill följa dig, säger Annika.
Sex viktiga steg
Annika avslutar med att berätta att hon har sex steg som hon oftast råder företagen att tänka på.
Strategi, bra bilder, en bra hashtagstrategi, engagemang och vikten med att marknadsföra ditt Instagramkonto.
- Visa omvärlden att du finns på Instagram. På kvitto, signaturer, fakturor, facebook och visitkort, tillägger Annika.