Problem med Omföring/Nollställning eget kapital i enskild firma

4
Hej! Hoppas det är bra med er. Jag har helt fastnat på en bokföringsfråga som jag egentligen antar är ganska enkel. Jag driver enskild firma och försöker göra Omföring/Nollställning eget kapital enligt Bokios guide ( https://www.bokio.se/hjalp/bokslut/bokslut/omforing-nollstallning-eget-kapital-i-enskild-firma/ ). Jag använder numera Enkelbok, som inte ser ut att ha en färdig mall för detta.

Istället för att använda 2013 Egna uttag för uttag så har jag bokfört både instättningar och uttag på 2018 Egna insättningar, då jag läst att det är okej och med fördel kan användas för att skilja på till exempel utlägg och uttag. Något jag tror jag ångrar nu när jag är i denna sitsen..

- Visst är det på "Utgående balans" i balansrapporten jag ska hämta mina siffror och inte "Period"?
- Eftersom jag bokfört uttag på 2018 Egna insättningar ligger nu det kontot på minus i balansrapporten. -1500kr under "Utgående balans" och -4550kr under "Period". Då gissar jag att detta istället ska bokföras på kredit-sidan av 2018 Egna insättningar?
- För att krångla till det ännu mer insåg jag att jag avrundat uppåt i förra årets omföring/nollställning. Det enda som påverkas av detta är 2099 Årets resultat som jag anvrundade från 8,80kr till 9kr. Det kanske är helt korrekt att göra, men när jag skrev in årets bokföringspost som jag antar att den ska se ut så blev det en differens på -0,20kr. Hur hanterar jag detta?

Här är bokföringsposten som jag gjorde:

2018 Egna insättningar Kredit 1500
2099 Årets resultat Debet 154,48
2010 Eget kapital Debet 1345,32
(Differens: -0,20)

Och här är mina siffror från förra årets balansrapport:

Ingående balans:
2018 Egna insättningar: 3050
2099 Årets resultat: 8,80

Period:
2018 Egna insättningar: -4550
2010 Eget kapital: 3059
2099 Årets resultat: 145,68

Utgående balans:
2018 Egna insättningar: -1500
2010 Eget kapital: 3059
2099 Årets resultat: 154,48


Stort tack!
Ha en fin dag!
//Anton
1478
248
ta för vana att alltid göra omföringen som sista verifikation på året, så blir det enklast.  Du ska se till så alla kontona där i den gruppen, 2099, 2018, 2013 blir nollade, och det ska sen endast finnas en summa på konto 2010, eget kapital, som följer med in på nästa år.

Och när du gör omföringen av resultatet med 8999-2099 så får du inte avrunda. Står det 8,80 i resultat, så skriver du 8,80.  Sista raden på balansrapporten ska vara noll när det är klart.
 
4
Stort tack för förklaringen, Ingvar! Jag har fått för mig att omföringar/nollställning ska göras första dagen på nästa räkenskapsår, men det går alltså bra att göra detta på sista dagen föregående år?

Eftersom jag av någon anledning avrundat förra året, går det bra att helt enkelt kompensera för detta det här året genom att räkna med differensen på 0,20kr i årets omföring/nollställning eller behöver jag gå tillbaka och justera något i tidigare bokföring?

Ha det fint!
//Anton
4
Hej igen allihopa! Jag skapade tillslut det här verifikatet:

2010 Eget kapital Debet 1345,52
2018 Egna insättningar Kredit 1500
2099 Årets resultat Debet 154,48

Det ser ut att nolla 2099 och 2018 korrekt i balansrapporten. Om någon har någon tanke, t.ex på det jag nämnde i tidigare svar om att jag kompenserar för förra årets misstag att avrunda resultatet, så får ni gärna dela med er! Men om jag förstått det rätt borde detta vara okej.

Ha det fint! :)
1478
248
Om sista raden på balansrapporten visar 0, och kontona 2018 och 2099 också är noll, så är det riktigt.  Det går bra att kompensera för tidigare års felavrundning.

Jag vet att det brukar sägas att man nollar ner kontona som första verifikat på året, men jag tycker det är tokigt och bara ställer till konstigheter.  Mycket bättre att avsluta året med det, så har man 'blanka papper' att börja med året därpå.

Vill man vara riktigt petig så kan man skriva ut två balansrapporter. En innan och en efter man har nollat kontona.  Då ser man på den första hur mycket insättningar och uttag man gjort under året.
Men i en enskild firma är intresset för de siffrorna rätt litet.  I ett Handelsbolag däremot så ska uttag/insättningar uppges i deklarationen, om man vill hålla reda på anskaffningsutgiften.
 
4
Stort tack verkligen, Ingvar! Jättebra förklarat! ​​​Nu känner jag att jag inte bara fått rätt svar utan lärt mig hantera det själv i framtiden, vilket så klart är värt så mycket mer.

När jag skapade mitt verifikat tänkte jag också på att det verkar finnas vissa fördelar med att göra det i slutet av räkenskapsåret, så jag hänger nog på dig och börjat göra det istället!

Ha en fin helg!
Mvh Anton

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.